Zdravý životní styl: Výživa jako vybroušený diamant. - Sport Nutrition Vávra

Kategorie článků

Nejsledovanější články

Online návštěvníků: 2

Zdravý životní styl: Výživa jako vybroušený diamant.

25.10.2011 11:55

V minulém článku "Základní zásady výživy, metabolismus jako spalovací motor" jsme si představili dvě základní zásady zdravé výživy. Z neproniknutelné houštiny mnohdy neodborných rad a doporučení jsme vytesali zatím hrubý náčrt toho, jak vyživovat své tělo, aby fungovalo dobře, hladce, výkonně a to vše bez obav z ukládání nechtěných tukových faldíků. Základní plochy tohoto výživového diamantu jsou základní zásady: „často a méně“. Ale jako každý drahý kámen, i tento náš elixír zdraví a síly „výživový diamant“ potřebuje ještě jemné dobroušení hrubých hran k získání dokonalého lesku. Protože lidské tělo je přeci jen složitější a propojenější systém než zmiňovaný spalovací motor, je potřeba základní zásady rozšířit o další aspekty, které nebývají příliš často zmiňovány, avšak bez kterých by naše snažení mělo jen poloviční úspěch. Body, které si v tomto článku povíme, souvisí už se širším vnímáním výživy. Jde o to, že stejně jako zdravý životní styl nesestává pouze z uspokojování individuálních fyzických potřeb, ale obnáší také širší vztah k životnímu prostředí, ze kterého se vše ostatní rodí. I výživa sama o sobě není jen o zaplnění žaludku bez širších souvislostí.



Živiny: Potrava není jen o prostém utišení hladu. Potrava má tělu přinášet všechny potřebné makro- i mikroživiny. Každý den musí lidské tělo prostřednictvím stravy dostat potřebné množství energie, stavebních látek, tuků, ale také vitamínů a minerálů. Některé složky výživy (tzv.: esenciální) si tělo neumí skladovat do zásoby a je tedy závislé na každodenní přijmu „zvenku“. Málo pestrá strava neboli strava, ze které je vědomě či nevědomě odstraněna jedna nebo i více složek (ať už z důvodu morálního přesvědčení či zdravotních důvodů), dostává trhliny ve své komplexnosti a dotyčný strávník pak musí velmi osvíceně chybějící živiny získávat z jiných potravin o to promyšleněji.

Lidské tělo má jiné potřeby, co do skladby stravy ráno a například večer. Zatímco ráno je potřeba dodat tělu energii, která náš motor rychle uvede do ideální provozní teploty a zajistí kvalitní chod po celý den, s přicházejícím večerem a útlumem celkové aktivity by stejně velký přísun energie nemohl být využit. Svá specifika má ovšem také jídlo předcházející fyzické aktivitě a doplnění energie po jejím skončení. Proto je třeba maličko více přemýšlet o zařazování jednotlivých potravin v průběhu dne v závislosti na vlastních aktivitách ať už každodenních pracovních, tak i sportovních.



Kvalita: zásada snad nejdůležitější. A také nejnáročnější na osobní angažovanost. Můžeme plnit všechny výše zmíněné body sebelépe, ale pokud tělu nedodáme kvalitní potraviny bohaté na kvalitní živiny a naopak pokud možno s minimem chemie a umělých látek, nikdy nedosáhneme uspokojivého výsledku. Každý, kdo chce pro sebe něco udělat, musí především vědět, CO dělá. U výživy to znamená, že musí vědět, CO konzumuje. Je třeba být informovaný. A to není jednoduché. Nestačí sledovat reklamy, slogany a číst výrazná hesla na obalech. S nadsázkou lze říci, že právě toto je to nejhorší. Musíme si uvědomit, že kvalita se prodává sama. A to, co potřebuje pro svůj prodej složitou a intenzivní marketingovou podporu, je přinejmenším trochu podezřelé. Většina nástrojů reklamy a podpory prodeje totiž těží z lidské nevědomosti a používá jistou míru manipulace a přesvědčování. Naším úkolem je umět číst mezi řádky a bojovat za své tělo. Nenechat se nachytat na lákavou reklamu a nekupovat zajíce v pytli. Není třeba, aby každý, kdo chce zdravě žít, měl vystudovanou vysokou školu výživy, ale přiznejme si, že kvalitní informace jsou v dnešní době nedocenitelná deviza. Lépe, než studie oznamující nám často pouze polovinu pravdy, však poslouží zdravý selský rozum a vědomí toho, že čistota, původnost a čerstvost potravin jsou léty ověřené bonusy a žádný moderní chemický výrobek je nedokáže předčít.



Trpělivost a odhodlání: existuje nespočet návodů jak zhubnout 3-5 kg za týden. Většina z nich je založena na snížení množství tělesné vody, vyprázdnění střev a ztrátě svalové hmoty. Skutečná redukce hmotnosti musí být založena na úbytku tukových zásob a naopak ochraně a zkvalitnění aktivní svalové hmoty. Lidské tělo je schopno zdravým způsobem spálit přibližně (a průměrně!) 0,5 kg čistého tuku za týden! Ideální hmotnostní úbytek tedy činí asi 2-3 kg za měsíc v případě, že se chceme vyvarovat jo-jo efektu. Nikdy tomu nebylo jinak a nikdy tomu jinak nebude (snad s výjimkou liposukce). Nezmění na tom nic žádné pilulky, koktejly, bylinné punčochy ani masážní pásy.

A v neposlední řadě se trpělivost bude týkat i reakcí okolí na vámi uskutečněné změny. Je překvapivé, jak často okolí reaguje negativně na tyto bohu-, tedy vlastně tělu-libé snahy. Obvykle má totiž pocit, že se stejná omezení (ale přeci také pozitivní výsledky!) dotknou i jich. Takže je třeba v odhodlání vydržet a nenechat se zviklat. Po čase se jistě přidají i původní škarohlídi.



Komplexnost:
znamená vnímání výživy jako něco více, než jen „naTUCni se něčím dobrým“ :-) Výživa ovlivňuje naše zdraví, fyzickou i psychickou kondici, odolnost vůči stresu a nemocem. Například i náš důraz na výběr kvalitních, čerstvých a přirozených potravin může ovlivnit míru chemizace a průmyslovosti zpracování některých výrobků, což ve svém důsledku může mít vliv na spoustu dalších hospodářských odvětví.



Zní to složitě? Věřte, že není. Jako všechno nové i změna životního stylu ve zdravý s sebou zpočátku přináší určité nejistoty, otázky a hledání odpovědí. Ale stejně tomu bylo i v první třídě, před maturitou nebo první den v nové práci. A i tyto překážky jsme zvládli a byli na sebe pak náležitě hrdí. I zdravý životní styl je zkouškou a její složení přinese své výsledky.

 

Autor: Kristýna Lenomarová, DiS

Fotogalerie:

Hodnocení článku:

Hlasujte jako ve škole: 1 2 3 4 5 , aktuálně 2.9

Komentáře

K tomuto článku zatím není komentář
Váš komentář:
Jméno:
E-mail:
Opište kód 2796:
 

Vyhledávání

Poraďte se s odborníkem

Mgr. Janka Pálešová
mobil: 608 962 685
tel., fax: 585 155 061
e-mail: info@sportnutrition.cz
ICQ: 358 329 201
358329201

Facebook

Doporučujeme

Nejlépe hodnocené články

Anketa

Nahrávám anketu...

SPORTNUTRITION VÁVRA       A U solných mlýnů 2 - Lékárna, 783 71 Olomouc       T+F 585 155 061       M 608 962 685       E info@sportnutrition.cz
webdesign 123 DESIGN