Zdravý životní styl III - Výživa - Sport Nutrition Vávra

Kategorie článků

Nejsledovanější články

Online návštěvníků: 6

Zdravý životní styl III - Výživa

30.9.2011 13:53

Jíme, abychom žili...

Zdravý životní styl sestává z několika pilířů, jak jsme si přiblížili v předchozím článku.
Jistě se mnou budete souhlasit, největší zájem z nich budí výživa.
Původní význam výživy můžeme chápat jako zdravotně preventivní. Pomocí výživy zajišťujeme životně důležité látky pro naše tělo, lze díky ní řešit mnohá civilizační onemocnění, například obezita, diabetes II. typu, oběhová onemocnění, vysoký krevní tlak a  lze ji chápat jako prevenci výše zmíněných zdravotních potíží za účelem udržení si tělesného a duševního zdraví. Současná doba však výživu velmi často degraduje pouze na prostředek k uspokojení uměle vytvořených potřeb a také jako cestu k realizaci představy, kterou máme o svém těle.

Tělesný vzhled, vypadat hezky a líbit se sobě i okolí, to je v současné době fenomén, který válcuje veškeré racionální vnímání sebe sama.
Výživa bývá používána jako nástroj ke korekci „prostorové výraznosti“ naší postavy, v menším počtu případů i naopak k nabrání atraktivních objemů. Bohužel, velmi často bez ohledu na to, jak působí na fungování těla.
Drtivá většina osob, které z jakéhokoliv důvodu potřebují nebo chtějí redukovat svou hmotnost, totiž vychází z jediného předpokladu – polopaticky řečeno snížit to hrozivé číslo, které ukazuje  osobní váha. 
Nejpoužívanější metodou snížení hmotnosti je omezení množství přijímané potravy. V podstatě je to i metoda správná. Ale!
Míra omezení bývá přímo úměrná velikosti stanoveného cíle – tedy množství kilogramů, o které bychom si přáli být lehčí, síle odhodlání a požadované rychlosti pro dostavení se výsledků. A bohužel také míře neinformovanosti.

Krátký příběh z uplynulého léta...

Jaro v plném proudu, léto se blíží.  Pozvolna odkládáme další a další vrstvy oblečení, které přes zimu milosrdně zakrývaly to, s tím na svém těle nejsme spokojení. Ve skříni leží loni nové plavky, které si žádají radikální změnu aktuální konfekční velikosti. A jednoho dne se rozhodnete. Prostě přestanete jíst, případně omezíte množství jídla na minimální únosnou míru. Těšíte se z toho, že za pár dní hladovky váha ukazuje příjemný úbytek. Na lednici je veliký zámek, jakmile se hlad ozve, první co uděláte je, že vypijete velké množství vody a zase je na chvíli klid. Vyhýbáte se restauračním zařízením, obchodům s potravinami, nedejbože, když musíte projít kolem cukrárny nebo stánku rychlého občerstvení. Letní zahrádky jsou pro vás momentálně zakázané, příjemné posezení s přáteli na nějakou dobu zrušíte. Ale co, hlavně, že to nafouknuté břicho splasklo, kalhoty začínají být volné, nálada se zlepšuje. Léto klepe na dveře a touto rychlostí máte 10 kg dole za pár dní! A to je skvělé, protože ty nové plavky za to stojí!
Euforie po několika dnech začíná vyprchávat. Střídá ji nervozita, podrážděnost, roztěkanost a únava. Intervaly, kdy útočí vlčí hlad, chutě a pokušení se zkracují, potřeba jídla se zvětšuje. Motivace je však stále veliká. Vydrž, vydrž, říkáte si, už jen pár dní, váha se dostane na požadované číslo a já se budu moci konečně zase najíst!
Ruku na srdce, kdo tento scénář nezná? A kdo jej na vlastní kůži nezažil alespoň jednou? A jaké to mělo výsledky? Dočasná hladovka, v případě, že byla první v pořadí, pravděpodobně dokázala splnit alespoň část vašich očekávání, váha se snížila, kalhoty byly dopnuty, plavky zažily svou úžasnou premiéru. Ale co přišlo pak? Poté, co se pro vás letní zahrádky opět otevřely, vůně cukrárny zavanula a na zahradním grilu zaprskaly úžasné steaky? V druhé polovině léta už jste pravděpodobně opět chodili se zataženým břichem, pásek už byl zase na poslední dírce a  příchod prvních podzimních dnů jste oslavili hlubokým vydechnutím nad tím, že další vrstva teplejšího oblečení úspěšně zakryje znovu nabytá kila. A v hlavě se urodilo další předsevzetí – do Vánoc kousek a po Novém roce opět začnu držet dietu...

Variantou k tomuto scénáři by mohl být příběh o paní „X“, která jednoho dne cestou z práce narazila v trafice na báječný lifestylový časopis s velikým titulkem „Zhubněte rychle a bez námahy 3-5 kg za týden“.
Po přečtení článku se dozvěděla, že ke štíhlé postavě a životnímu štěstí jí dopomůže konzumace 2-3 kg ananasu v různých podobách po dobu jednoho týdne.
Jinde píší pro změnu o tukožroutské polévce, kterou se člověk může ládovat v nekonečném množství po co nejdelší dobu.
Zvláště pro domácí chovatele slepic je ideální dieta vaječná, založená na minimalizaci sacharidových složek a až hrůzného množství denně zkonzumovaných vajec. Jistá hollywoodská celebrita takto zhubla více než 25 kg!, když konzumovala 9 vajec denně po dobu 10 měsíců!
Pro lehce masochisticky založené osoby je k dispozici tzv. dieta negativních kalorií. Doporučenou stravu vysvětluje tak, že je třeba konzumovat pouze potraviny, které „na své zpracování spotřebují více energie, než do těla přinesou“ a pozitivní je, že čím více těchto potravin zkonzumujete, tím více negativních kalorií vytvoříte a tím více budete hubnout! Poté si můžete pochutnat například na syrovém celeru, zelí, řeřiše, cibuli a podobně :-)
Pokud potřebujete vytvarovat břicho, můžete si vybrat speciální dietu pro ploché bříško.
A na výběr jsou další....banánová, rýžová, a pro vodníky dokonce dieta vodní...ani se neptejte na jakém principu je založená...
Netvrdím, že všechny tyto dietní teorie jsou od základu špatné a naprosto nepoužitelné. Dá se říci, že každá z nich vychází z určitého racionálního a fakty podloženého základu – účinné enzymy ananasu, vysoká „plnící“ schopnost bílkovin, minimální kalorická hodnota syrové i vařené zeleniny. Ten základ se pak ale ztrácí v nesprávné interpretaci, vytržení z kontextu a, řekněme, v izolovanosti od dalších nezbytně důležitých informací a návazností.
Netvrdím, že určitý druh půstu, očisty (což je správnější označení pro většinu zmíněných diet), či z určitých důvodů velmi omezená skladba potravin po kratší dobu, nemohou být součástí zdravého přístupu ke stravování. Nikdy ale takovýto počin nemůže být úspěšně dokonán uprostřed „běžného“ konzumního způsobu stravování a po jeho skončení konat slavností návrat k dřívějším zvykům. Skutečností zůstává, že jakékoliv radikální a jednostranné omezení stravy, které s sebou přináší velký energetický deficit, může sice způsobit váhový úbytek, ale jeho trvání je minimální. Kromě nezdravého hubnutí nejen tuků, ale velmi často také ztráty cenné svalové hmoty, se tělo dostane do výživové nouze, nedostatku některé, či více důležitých živin či mikroživin, a to pak naruší vzácnou rovnováhu těla.

A co nerovnováha může napáchat? Například známý jo-jo efekt, o kterém (a nejen o něm) si napíšeme příště.

 

Autor: Kristýna Lenomarová, DiS

Fotogalerie:

Hodnocení článku:

Hlasujte jako ve škole: 1 2 3 4 5 , aktuálně 2.8

Komentáře

K tomuto článku zatím není komentář
Váš komentář:
Jméno:
E-mail:
Opište kód 2796:
 

Vyhledávání

Poraďte se s odborníkem

Mgr. Janka Pálešová
mobil: 608 962 685
tel., fax: 585 155 061
e-mail: info@sportnutrition.cz
ICQ: 358 329 201
358329201

Facebook

Doporučujeme

Nejlépe hodnocené články

Anketa

Nahrávám anketu...

SPORTNUTRITION VÁVRA       A U solných mlýnů 2 - Lékárna, 783 71 Olomouc       T+F 585 155 061       M 608 962 685       E info@sportnutrition.cz
webdesign 123 DESIGN