Základní zásady výživy, metabolismus jako spalovací motor - Sport Nutrition Vávra

Kategorie článků

Nejsledovanější články

Online návštěvníků: 5

Základní zásady výživy, metabolismus jako spalovací motor

14.10.2011 12:01

Zásady zdravé výživy

V minulých článcích jsme si popsali základní chyby, které se dějí při snaze o redukci hmotnosti a také princip jo-jo efektu. Ačkoliv se v článcích jednalo o příběhy hubnutí do plavek, většina z nás touží mít hezkou postavu, být zdraví, plní energie a optimismu po celý rok. Tušíme již, že hladovka není ta nejvhodnější cesta a že je to cesta rozhodně velmi krátkodobá. Jak to tedy udělat, aby nadbytečná kila zmizela, nevrátila se a abychom našemu tělu pokud možno prospěli? Lze to vůbec skloubit?

Zázraky se nedějí

Každý, kdo čeká nějaké magické zaklínadlo, kouzelnou formuli, či krabičku zázračných pilulek, bude zklamán. A to i v případě, kdy je ochoten zaplatit nemalé peníze.
Hezká postava, pevné zdraví a duševní svěžest jsou zásadní fenomény a jako vše, co je vzácné a drahocenné, vyžadují i tyto osobní nasazení, vytrvalost, vůli posunout své obzory o velký kus dále a odvahu překročit stín obzorů dosavadních. Těchto cílů není možné dosáhnout úplatkem, berličkou, šizením sebe sama. Takové snahy nemají nikdy dlouhého trvání a jejich výsledek je více bolestivý, nežli pozitivní.
Sice nebudeme mluvit o hladovce a úmyslném potlačování základních životních potřeb, ale i přesto se ve většině případů jedná o zásadní změnu životního stylu, která se chtě nechtě dotkne nejen dotyčného odhodlaného jedince, ale svým způsobem i jeho okolí. Ale netvrdím, že jsou to změny nepříjemné! Jedná se především o změnu návyků, sortimentu používaných potravin, hospodaření s (volným) časem, řešení stresových situací. Jedná se také o získání dostatku informací k tomu, abychom nedělali zbytečné chyby. Bude potřeba i trpělivost, protože jen ta, přináší kýžené růže.
Ale dost teorií, kde je konečně nějaký „návod“ jak na to?

Jídlem k štíhlosti

Podstata je jednoduchá a možná překvapivá. S jistou nadsázkou lze říci, že ke štíhlosti je potřeba se projíst! Skutečně je to tak! Že to odporuje veškeré logice? Jen na první pohled!
Lidské tělo je dokonalý stroj. S použitím metafory je možné jej přirovnat například ke spalovacímu motoru. Potřebujeme od něj výkon a musíme mu dodávat palivo. Ovšem pozor! Aby motor pracoval trvale a spolehlivě, bez zadrhávání a únavy, stejně jako u vstřikovacích motorů je třeba i tomu lidskému palivo dávkovat v pravidelných intervalech a přesných dávkách. Když je množství paliva příliš malé, motor nemůže pracovat. Je-li paliva příliš mnoho, motor se zahltí a ucpe. Čím kvalitnější palivo, tím vyšší výkon a delší chod bez poruch. Stejně jako motor i tělo potřebuje pravidelný chod, udržování v dostatečných otáčkách, aby pracovalo efektivně. Ani motor, ani tělo, se však nesmí přehřát a používat nad limity, pro které je vyroben.  Obojí potřebuje i svou dávku odpočinku, kvalitní servis, aby se předešlo závažným poruchám, které by stroj vyřadily z provozu nebo vyžadovaly nákladnou opravu. Toť vše! Tak, jak se staráme o své motorové stroje, či jakékoliv jiné zařízení, věci, které máme rádi a chceme, aby nám dlouho vydržely a kvalitně sloužily, přesně tak se musíme starat o své tělo a o své zdraví. Žádné další záhady se nekonají. Amerika již byla objevena.

Překvapivě jednoduché

Dobrá, ne každý z nás je zkušeným automechanikem, takže ještě jednou...
Základní zásady jsou následující:

Často:
potrava je palivem pro lidské tělo (ano, má i jiný význam, ale o tom si povíme později). Dodává nám energii a umožňuje výkon. Poskytuje stavební látky pro obnovu, výstavbu a regeneraci orgánů, tkání, mozku, udržení imunitního systému, hormonální rovnováhy… Energie i ostatní látky jsou však spotřebovávány a využívány postupně v průběhu celého dne, stejně tak, jako my jsme po celý den „živí“ víceméně se stejnou intenzitou. Z toho logicky vyplývá, že vše musí být i postupně dodáváno v určitých intervalech po celou délku našeho aktivního dne. Tělo je v každém okamžiku schopno využít jen určité množství energie a má-li jí přebytek, uloží jej. Proto není vhodné jíst velká množství v dlouhých časových intervalech. Ve skutečnosti je ideální jíst zhruba každé 3-4 hodiny. Ne častěji, protože tělo potřebuje čas a „klid“ dodanou potravu zpracovat. Zhruba po 4 hodinách se tělo „přepne“ do tak zvaného úsporného režimu, podobnému jako jsme psali v předchozím článku o jo-jo efektu. Začíná pociťovat nouzi a je-li interval mezi jednotlivými jídly delší, následně dodaná energie je z části uložena do zásob, protože se tělo začne obávat toho, že nouze bude pokračovat. O to hůře, pokud je tělo podobnými nouzovými stavy stresováno často (nepravidelný stravovací režim, opakovaně praktikované diety na bázi hladovění…). Prakticky řečeno, člověk by měl denně jíst 5-6 jídel v závislosti na délce jeho aktivního dne. Samozřejmostí je začít den snídaní! Snídaně je sice první jídlo dne, nelze tak však označit první jídlo konzumované v době oběda! Snídat je ideální asi hodinu po probuzení. Naopak, poslední jídlo by mělo být konzumováno asi 3 hodiny před ulehnutím. Proto není pravda, že hubnutí je zaručeno, pokud nebudeme nic jíst po 18 hodině večer, tedy v případě, že chodíte spát později, než ve 21 hodin.

Málo: jak již bylo řečeno, je důležité odhadnout právě ono ideální množství potravy, které je potřeba v jednotlivé „dávce“ přijmout. Toto je vždy velmi složitá otázka a její zodpovězení by si vyžádalo mnoho popsaných stran. Vše je závislé na mnoha faktorech – hodnotě bazálního metabolismu, denní aktivitě, druhu vykonávané práce, míře fyzické a psychické aktivity, věku, váze, výšce, pohlaví, zdravotním stavu. Proto není možné množství konkretizovat bez znalosti individuální situace klienta. Pomocí může být doporučení, že po žádném jídle bychom se neměli cítit přejedení, unavení a neschopni vykonávat potřebnou činnost. Toto je známka, že konzumované jídlo je buď v nevhodném složení či kuchyňské úpravě, nebo jej bylo mnoho. Jídlo nás má osvěžit a nabít pozitivní energií. Jistě, není vhodné ihned po jídle vykonávat fyzicky náročnou práci, která zapříčiní odkrvení trávicího traktu a zhoršení trávení jídla. Nicméně v běžných denních činnostech by nás jídlo omezovat nemělo, naopak, mělo by nám pomoci v jejich vykonávání.
Zásadou zůstává fakt, že při redukci hmotnosti musí být celkový denní příjem energie menší, než její výdej. Existuje však určitá ideální hodnota tohoto deficitu, která je na dolní hranici omezena hodnotou bazálního metabolismu a na druhé straně je odvislá od míry fyzické a psychické aktivity.

Zkrátka. Jde o to, aby se pomyslná kola metabolismu mohla neustále otáčet a mít co zpracovávat díky pravidelným dávkám jídla, ale aby se nezahltila nadměrným množstvím, či naopak nezadřela, protože nemají co zpracovávat. Toto jsou dvě základní pravidla pro, řekněme, hrubé pracování metabolismu. Abychom to všechno ale vyladili k dokonalosti, je potřeba ještě maličko více. Dodat tomu jakýsi punc, vybrousit hrany… počkejte si na další článek a dovíte se více ;-)

Autor: Kristýna Lenomarová, DiS.

Fotogalerie:

Hodnocení článku:

Hlasujte jako ve škole: 1 2 3 4 5 , aktuálně 2.8

Komentáře

K tomuto článku zatím není komentář
Váš komentář:
Jméno:
E-mail:
Opište kód 2796:
 

Vyhledávání

Poraďte se s odborníkem

Mgr. Janka Pálešová
mobil: 608 962 685
tel., fax: 585 155 061
e-mail: info@sportnutrition.cz
ICQ: 358 329 201
358329201

Facebook

Doporučujeme

Nejlépe hodnocené články

Anketa

Nahrávám anketu...

SPORTNUTRITION VÁVRA       A U solných mlýnů 2 - Lékárna, 783 71 Olomouc       T+F 585 155 061       M 608 962 685       E info@sportnutrition.cz
webdesign 123 DESIGN