Výživa ve fitness, výživové poradenství - Sport Nutrition Vávra

Kategorie článků

Nejsledovanější články

Online návštěvníků: 2

Výživa ve fitness, výživové poradenství

11.6.2009 16:29

Výživové poradenství a sestavování jídelníčků je další služba poskytovaná osobními trenéry ve fitness centrech respektive kvalifikovaných odborníků z oblasti výživy, protože jenom v spolupráci vhodné a vyvážené diety s pohybovou aktivitou lze ovlivnit další složku fitness - složení těla.
Výživa je základním prostředkem ochrany před předčasným vznikem onemocnění a přispívá ke zlepšení zdravotního stavu.

„Stejně jako při cvičení, ani ve stravování neexistuje jeden konečný a dokonalý postup. Tak jako musí každý hledat svůj ideální přístup ke cvičení a odpočinku, musí si pracně najít i svůj jedinečný a neopakovatelný přístup ke stravě“.

Jinak řečeno, ani zde není možné opisovat: způsob stravování, který vyhovuje jednomu cvičenci, může u druhého vést ke snižování výkonnosti čí přímo k poškození zdraví. Lidé se vzájemně liší úrovní metabolismu, schopností snášet jednotlivé druhy potravy, schopností využít stravou dodané živiny, vitamíny a minerály, sklonem k ukládání tuku, somatotypem, temperamentem a dalšími rysy. To vše se nakonec promítne v individuálním přístupu k tvorbě jídelníčku.

Většina zájemců o cvičení ve fitness centrech má nedostatečné vědomosti o stravě a jejím vlivu na tvar a výkonnost organizmu. Nezřídka se setkáváme s jedinci, kteří nechápou základní pojmy, používané v této oblasti a je nesnadné jim vysvětlit, proč mají při snaze o pozitivní ovlivnění svého zdraví a tvaru svého těla kromě zařazení pohybové aktivity provést i změny jídelníčku. Největší chybou začátečníků je nekritické přebírání názorů vyspělejších cvičenců bez současné snahy o získání nezbytných základných informací o složkách výživy a jejich vzájemných vztazích.

Úkolem trenéra je proto také umět poradit v oblasti výživy, kde patří také doplňky výživy, potraviny vhodné pro sportovce a lidi se zvýšenou tělesnou aktivitou. Tento sortiment a jeho nabídka se velmi rychle rozrůstají, proto se trenér musí soustavně zajímat o tuto problematiku, vzdělávat se a doplňovat si aktuální informace.

Nejdůležitější je však vždy začít základními stravovacími doporučeními:

1. Upravit příjem energie.
2. Zvýšit spotřebu komplexních sacharidů a snížit příjem jednoduchých cukrů.
3. Snížit příjem nevhodných tuků.
4. Přijímat optimální množství bílkovin.
5. Dělit příjem stravy do více chodů.
6. Omezit příjem alkoholu.
7. Zvýšit příjem vlákniny.
8. Zvýšit spotřebu ovoce a zeleniny.
9. Omezit spotřebu soli.
10. Dodržovat pitný režim.

Osobní trenér by pak měl postupovat při sestavování individuálního jídelníčku od určení denního energetického výdeje klienta z výpočtů jeho bazálního metabolizmu a energetického výdeje habituální aktivitou. Měl by se podrobně seznámit s jeho stravovacími návyky, podrobně se informovat o výskytu alergických reakcí na některé druhy potravin, dále samozřejmě zjistit případné zažívací problémy a choroby. Při sestavování konkrétního jídelníčku dle cílů klienta by měl vybírat potraviny nejen dle výživových hodnot, ale i dle možností časové přípravy a dostupnosti pro daného klienta.
Důležitou roli pro motivaci klienta k dodržování jídelníčku je stálá kontrola a konzultace.

Fotogalerie:

Hodnocení článku:

Hlasujte jako ve škole: 1 2 3 4 5 , aktuálně 2.9

Komentáře

5.1.2015 09:10 - Janka píše
Konzultace je individuální a cca 1- 1 a půl hod cca 800 - 1200Kč, dle požadavků klienta, vše předem domluveno při úvodním vstupním měření na InBody.
3.1.2015 13:53 - Štěpánka píše
Dobrý den, zajímalo by me kolik stojí kknzultace s vámi ohledne sestavení jídelníčku včetně následných pravidelných kontrol. Dekuji. Štěpánka
3.1.2015 13:21 - Štěpánka píše
Dobrý den, zajímalo by me kolik stojí kknzultace s vámi ohledne sestavení jídelníčku včetně následných pravidelných kontrol. Dekuji. Štěpánka
17.10.2013 15:33 - Janka píše
Jídelníček, aby fungoval a byl opravdu na míru Vám a funkční, je nejlepší osobní konzultace! jste z Olomouce či okolí? Kontaktuje mě na email nebo telefonicky, domluvíme se,
S pozdravem
Mgr. Janka Pálešová
poradce pro výživu
Tel: +420 608 962 685
janka@sportnutrition.cz
17.10.2013 15:03 - Lada píše
dobrý den,
jsem 4 měsíce po porodu a dost jsem nabrala, ráda bych zdravě a trvale zhubla, zatím jsem začala u stravy,ale mám strach co se týče množství. zabyváte se i sestavením jídelničku na míru? jak to probíhá? děkují
23.4.2012 12:06 - janka píše
Dobrý den Moniko, nevím jaké konkrétní hodnoty Vám naměřili a tudíž pak dle toho nemohu posoudit zdali Vám zvolený jídelníček a porce postačují. Konzultujte nejlépe s poradcem, který Vám vše napočítá individuálně dle Vašeho doporučeného příjmu. V pravidelné pohybové aktivitě určitě pokračujte a proteinový přípravek můžete zařadit jak ihned po aktivitě, tak například před snídaní. Samozřejmě nezapomeňte jej započítat do kalorického příjmu. Hodně zdaru.
22.4.2012 20:42 - Monika píše
Dobrý den,
před dvěma týdny jsem absolvovala měření na přístroji InBody. Bylo mi řečeno, že jsem podvyživená, že mám nabrat 3 kg svalů a shodit 10 kg tuku. Rozhodla jsem se jít do sebe a mám otázku. Je v mém případě možné zařadit do jídelníčku sojový proteinový nápoj, popřípadě kdy?
Můj jídelníček je přibližně:
snídaně - ovesná kaše/ jogurt s vločkama
svačina - jogurt + ovoce/ tofu + ovoce
oběd - maso + rýže + zelenina
svačina - libová šunka/ sýr/ cottage sýr/ tvarohová pomazánka + zelenina
večeře - maso + zelenina

Cvičit chodím spíše k večeřu, mezi 6 až 8 hodinou, a to hodina běhu, nebo rotopedu. Snažím se každý den, ale znáte to :)

Moc děkuji za odpověď.
9.3.2012 09:01 - janka píše
Dobrý den Kristýno,
jenom z rychlého náhledu do Vašeho jídelníčku a hojnosti aktivit, mohu i bez znalosti Vaší tělesné konstituce tvrdit, že by Vám doplnění kvalitních bílkovin (např z masa i na oběd) a jednoznačně ihned po tréninku prospělo. Po tréninku můžete pro lepší regeneraci volit i přípravek s obsahem sacharidů nebo do proteinu přidat maltodextrin. Podrobnější rozpis by vyžadoval osobní konzultaci a postup na základě měření tělesné konstituce např na přístroji InBody 230. Hodně úspěchů přeji.
8.3.2012 21:54 - kristýna píše
Dobrý den, ráda bych zpevnila svou postavu a také bych ráda vyrísovala svaly a zhubla. Chodím 2x týdně na kikbox (60min.) jednou na aerobik (též 60min.) a poté ještě chodím na půl hodinu na rotoped nebo běžící pás. Jeden den chodím posilovat (1,5 - 2h.)
Po cvičení nejím, jím až 40 min. po zdůvodu dojíždění do posilovny. Je lepší si dát proteinový koktejl a pak večeři ?

Můj jídelníček:
snídaně: sypané müsli s bílím jogurtem a 1ks knuspi chlebíka
svačina: ovoce nebo zelenina
oběd: cereální kaiserka s cottage sýrem a knuspi chlebík
svačina: ovoce nebo zelenina a knuspi chlebík
večere: (kuř.steak, losos, tuňák, krevety) + zelenina
večeře2: mrkev nebo tvaroh

Děkuji za odpověd a rady.
9.3.2011 17:10 - Marek píše
Dobrý den ! Cvičím asi rok 4krát tydně beru protein a BCAA a přemyšlím o Gaineru ale mám obavu abych s něho nepřibral, chci nabrat pouze svalovou hmotu.Měřím 176cm a vážím 88kg děkuji za odpověd Marek
27.10.2010 13:19 - Janka píše
Pokud jde o přípravek s obsahem Tribulusu: nejlepší výsledky podpory vylučování přirozeného testosteronu lze očekávat u jedinců 30let a starších, protože do tohoto věku je přirozená hladina testosteronu za normálních okolností na nejvyšších hodnotách. Proto spíše doporučuji ze speciálek přípravky typu: HMB nebo Anabolic Booster (kde jsou i látky jako ZMA, ornitin...), případně pak Combo Anabol, či Sterol Complex.
Dávku Argininu můžete navýšit až na 4cps (tj 2-3 gramy účinné látky v dávce- kapsle u většiny obsahuje 500mg). Ostatní suplementy kombinujete správně. Zbytek je na kvalitě tréninku a běžné stravě, kterou můžete obohatit o komplexní aminokyseliny (hydrolyzované nebo Beef amino) nebo proteinový koncentrát (cca 80%-tní) pro dostatečný přísun kvalitních bílkovin: Celkově děně cca 1-2g bílkovin na 1kg Vaší tělesné hmotnosti.
27.10.2010 12:01 - Janka píše
Pokud jde o přípravek s obsahem Tribulusu: nejlepší výsledky podpory vylučování přirozeného testosteronu lze očekávat u jedinců 30let a starších, protože do tohoto věku je přirozená hladina testosteronu za normálních okolností na nejvyšších hodnotách. Proto spíše doporučuji ze speciálek přípravky typu: HMB nebo Anabolic Booster (kde jsou i látky jako ZMA, ornitin...), případně pak Combo Anabol, či Sterol Complex.
Dávku Argininu můžete navýšit až na 4cps (tj 2-3 gramy účinné látky v dávce- kapsle u většiny obsahuje 500mg). Ostatní suplementy kombinujete správně. Zbytek je na kvalitě tréninku a běžné stravě, kterou můžete obohatit o komplexní aminokyseliny (hydrolyzované nebo Beef amino) nebo proteinový koncentrát (cca 80%-tní) pro dostatečný přísun kvalitních bílkovin: Celkově děně cca 1-2g bílkovin na 1kg Vaší tělesné hmotnosti.
26.10.2010 16:49 - Dom. píše
Dobrý den, koupil jsem si od Vás- Crea Pure Ethyl Ester a chtěl bych se zeptat jestli má skladba suplementů je v pořádku? Ptám se proto, jestli nemám náhodou něco vysadit, nebo naopak přidat, jestli se náhodou doplňky nějak nebijí a tím se nesnižuje jejich učinnost? Tedy: Za celý den celkem 8 tablet Anabolizér Bulgarian Tribu po jídle, před výkonem 30 min...1ks L- Arginin,2ks L- Carnitin, 5ks Aminokyseliny BCAA 2:1:1 PURE, teď jsem tedy ještě zařadil výše zmiňovaný 4ks Crea Pure Ethyl Ester...po tréninku 1ks L- Arginin, 5ks Aminokyseliny BCAA 2:1:1 PURE...večer před spánkem Long 80 - 7 Hours, 2ks Anabolizér Bulgarian Tribu...toto dávkování platí jak v den kdy cvičím Thay box, tak i když jsem v posilovně...zajímalo by mě, jestli dávkuji racionálně, popřípadě kde přidat, nebo ubrat...ps: mou dlouhodobou prioritou je nabrání čisté svalové hmoty a zbavení se podkožního tuku. věk: 22 Předem děkuji za Vaši odpověď
21.1.2010 16:11 - Lukáš Ištok píše
Chtěl bych se zeptat, jestli přípravek Cell Tech se dá pít i s něčím jiným např. džus , než s vodou. děkuji za odpověď
21.1.2010 16:08 - Lukáš Ištok píše
Chtěl bych se zeptat, jestli přípravek Cell Tech se dá pít i s něčím jiným např. džus , než s vodou. děkuji za odpověď
Váš komentář:
Jméno:
E-mail:
Opište kód 2796:
 

Vyhledávání

Poraďte se s odborníkem

Mgr. Janka Pálešová
mobil: 608 962 685
tel., fax: 585 155 061
e-mail: info@sportnutrition.cz
ICQ: 358 329 201
358329201

Facebook

Doporučujeme

Nejlépe hodnocené články

Anketa

Nahrávám anketu...

SPORTNUTRITION VÁVRA       A U solných mlýnů 2 - Lékárna, 783 71 Olomouc       T+F 585 155 061       M 608 962 685       E info@sportnutrition.cz
webdesign 123 DESIGN