Vhodný zdroj bílkovin - proteinový nápoj - Sport Nutrition Vávra

Kategorie článků

Nejsledovanější články

Online návštěvníků: 5

Vhodný zdroj bílkovin - proteinový nápoj

7.6.2009 10:54

Proteinové nápoje jsou vhodným zdrojem příjmu bílkovin nejen pro nárůst svalové hmoty, ale i její udržení a také při redukci hmotnosti, kdy je potřeba odbourat tuk a udržet maximum aktivní tělesné hmoty. Proteinový koncentrát by měl být základní doplněk, po kterém sáhnete ve všech fázích tréninkové přípravy. Podle toho, jakých cílu chceme dosáhnout, bychom měli volit i proteinový nápoj:

Svalový objem
Pokud cvičíme na nárůst svalové hmoty, je pro nás potřebná taková forma bílkoviny, která se rychle vstřebá do organismu a tudíž má i silný anabolický účinek.
Jestliže tento fakt převedeme do normálního života, bude velmi výstižným příkladem např. mateřské mléko a jeho poměr bílkovin.  Lidské mléko obsahuje syrovátkovou bílkovinu a kasein v poměru cca 4:1, tedy opačně než je tomu např. v obyčejném kravském mléce. Nejnovější metodou mikrofiltrace (CFM) se z mléčných zdrojů připraví kvalitní syrovátkové proteiny (koncentrát nebo izolát) s obsahem 50 -95% bílkovin, které jsou rychle stravitelné s vynikajícím profilem aminokyselin, blížícím se profilu mateřského mléka. Proto je důležitá v objemovém tréninku právě syrovátková bílkovina s rychlou vstřebatelností a podává v menších dávkách průběhu celého dne.  Tak tělo využije silný anabolický účinek takové bílkoviny, kdy každá dávka cca 30 g zvýší až o 50% úroveň syntézy bílkoviny v těle. Při objemové přípravě můžeme za nejvíce vhodné zdroje bílkovinných doplňků považovat syrovátkový izolát, koncentrát, hydrolyzát nebo jeho kombinace.

Diety nebo zpevnění a formování postavy
Pokud se ale snažíme zpevnit postavu a zbavit se tuku, potřebujeme bílkovinu na ochranu aktivní svalové hmoty.  Nejvhodnější je bílkovina, která se vstřebá do organismu pomaleji a díky štěpení bílkoviny zásobuje tělo potřebnými látkami déle. Např. tvaroh nebo cottage sýr se díky vysokému obsahu kaseinu vstřebávají do těla pomaleji. Vhodnou formou doplňků se jeví v tomto případě i izolát nebo koncentrát v kombinaci s kaseinem, vaječnou nebo sójovou bílkovinou.

 
Používané bílkovinné zdroje u proteinových doplňků:

- syrovátkové zdroje (koncentrát nebo izolát): bílkoviny syrovátky jsou výborně rozpustné ve vodě a jsou dobře a rychle stravitelné s vynikajícím profilem aminokyselin, blížícím se profilu mateřského mléka a značným podílem imunoglobulinů, podporujících imunizaci organismu.  Pokud se navíc daná forma bílkoviny štěpí, vzniká hydrolyzát, pro který je charakteristický vysoký obsah volných, rychle vstřebatelných aminokyselin a jejich řetězců ve formě oligopeptidů a polypeptidů.

- Syrovátkový koncentrát (WPC = whey protein concentrare): obsahuje 70 – 85 % syrovátkových bílkovin, zbytek tvoří balastní látky, u mléčných bílkovin např. laktóza. I z tohoto důvodu se jedná se o méně kvalitní formu bílkoviny (z důvodu výskytu alergií na laktózu).

- Syrovátkový Izolát (WPI= whey protein isolate): obsahuje 90 – 98 % bílkovin a pouze 1% tuku a laktózy. Jedná se o vysoce kvalitní formu bílkovin.
Pokud se navíc daná forma bílkoviny štěpí, vzniká hydrolyzát, pro který je charakteristický vysoký obsah volných, rychle vstřebatelných aminokyselin a jejich řetězců ve formě oligopeptidů a polypeptidů.

- Kasein (případně jeho soli kaseináty) obsahují cca 90% čisté bílkoviny. Jejich výhodou je pomalejší zpracování a tudíž i pozvolné zásobení organismu aminokyselinami. S tím souvisí snad částečně i pocit nasycení. Nevýhodou kaseinu je horší rozpustnost ve vodě a horší stravitelnost, pro některé dokonce fakt, že je pro ně kasein alergenem.
 
- Sójový protein: sója je podobně jako i Amarant jedna z nejhodnotnějších rostlinných bílkovin. Její nevýhodou je obsah tzv. oligosacharidů, vyskytující se v sójových bobech a nekvalitně pracovaných proteinových koncentrátech, které způsobují nadýmání a průjmy. Při nové technologii výroby se do sójového izolátu dostávají pouze stopy těchto sacharidů a získává se více než 90% bílkovin vysoké kvality se značným obsahem větvených aminokyselin, argininu a glutaminu.  Mezi další pozitiva můžeme řadit vysoký obsah flavonoidů, které mají silné antioxidační účinky. V porovnání se syrovátkou je sójový protein obtížněji a pomaleji stravitelný.

- Vaječný protein (vaječný albumin) má výborný aminokyselinový profil. Nevýhoda je však v horší stravitelnosti a hlavně nepříjemné pachuti, proto se jenom přidává do proteinových směsí, aby se neutralizovala jeho negativní chuťová výraznost.

- Kolostrum (Colostrum = mlezivo) nový velice zajímavý zdroj bílkovin přidávaný do proteinových přípravků. Mlezivo – kolostrum je nejhodnotnější prvotní mateřské mléko savců, které kromě výživy zabezpečuje základní imunizaci novorozence. Předpokládá se, že správně zpracovaná bílkovina kolostra může mít specifické fungování i v lidském organismu.


Závěrem: Při výběru proteinového koncentrátu kromě množství bílkovin sledujte i zdroje použitých bílkovin! Hleďte na kvalitu a vhodnost použití právě pro Vás. Levný protein může obsahovat méně kvalitní nebo neplnohodnotnou bílkovinu a způsobovat zatěžování trávicího traktu a ledvin.

Širokou nabídku proteinových nápojů najdete zde: http://www.sportnutrition.cz/rubriky/sportovni-vyziva/proteiny/

Fotogalerie:

Hodnocení článku:

Hlasujte jako ve škole: 1 2 3 4 5 , aktuálně 2.9

Komentáře

14.9.2014 20:22 - DáviD píše
AHOJTE ja perem proteini uš asi 5 tiždnou a vidim na sebe visledok aky som kcel mam iba 15 rokou a važim 53 kg viem ze je to malo a meriam sto šezdesiat cm :p kcem sa iba spitat ket ich budem brat kazdi den a budem si dawat dvrdi trening uvidim na sebe visledok ????
20.11.2012 11:38 - Linda píše
Muze mi prosim nekdo poradit vhodny proteinovy napoj,ci jiny doplnek, na zpevneni postavy? zamerem neni redukce vahy ani narust svalove hmoty. Jsem v tomto smeru naprosty zacatecnik takze veskere rady uvitam. Dekuji Linda
24.8.2012 21:29 - Markéta píše
Po cvičení do 20 min. rychlé sacharidy, např. banán, potom do hodiny bílkoviny s trochou kvalitních polysacharidů (celozrn.těstoviny). Důležitý postup pro regeneraci svalů.
18.1.2012 13:46 - janka píše
Po cvičení je každopádně vhodné si dát protein (vybrat alespoň 50% obsah bílkovin)nebo zeleninový salát s nějakou bílkovinou např.:vajíčko, cottage sýr či tuňák. Ubráníte se úbytku svalové hmoty!
17.1.2012 13:23 - Martina píše
Co doporučujete po večerním cvičení, když je cílem úbytek tuků? 1. Nejíst už nic 2. Stačí proteinový nápoj 3. Lehký zeleninový salát? PS: Většinou mám po intenzivní kardio hodině hlad jak vlk, ale držím se:-) Díky za odpověď.
16.7.2009 09:24 - Janka píše
CFM znamená cross-flow mikrofiltrace tj. speciální technologie výroby proteinových koncentrátů, kdy nedochází k poškození struktury proteinu a zůstávají obsaženy i všechny bílkovinné frakce.
15.7.2009 15:59 - myname píše
Jednoduše výstižný článek. Zajímalo by mě,ale co znamena CFM protein.
Váš komentář:
Jméno:
E-mail:
Opište kód 2796:
 

Vyhledávání

Poraďte se s odborníkem

Mgr. Janka Pálešová
mobil: 608 962 685
tel., fax: 585 155 061
e-mail: info@sportnutrition.cz
ICQ: 358 329 201
358329201

Facebook

Doporučujeme

Nejlépe hodnocené články

Anketa

Nahrávám anketu...

SPORTNUTRITION VÁVRA       A U solných mlýnů 2 - Lékárna, 783 71 Olomouc       T+F 585 155 061       M 608 962 685       E info@sportnutrition.cz
webdesign 123 DESIGN