Tvaroh - Sport Nutrition Vávra

Kategorie článků

Nejsledovanější články

Online návštěvníků: 4

Tvaroh

21.10.2009 16:11

Od mládí si určitě pamatujete chutné pokrmy maminek s tak oblíbeného tvarohu. Tvaroh je totiž jednou základních potravin našeho jídelníčku jako zdroj kvalitních a dobře využitelných bílkovin. Tvaroh patří neodmyslitelně i do jídelníčku sportovců a nejenom těch co se snaží podpořit růst svalové hmoty, ale je vhodný i pro redukční diety a udržování správné tělesné hmotnosti. Samozřejmě ve vhodné formě a úpravě či dochucení. Důvodem je fakt, že výživová hodnota tvarohu je v porovnání s jinými běžnými potravinami skutečně vysoká a nahradit jeho jedinečné složení by bylo problematické. Proč je tvaroh tak výjimečný?

První důležitý fakt je, že energetická hodnota tvarohu je relativně nízká. Ovšem závisí od množství obsaženého tuku, a jestli bereme v úvahu i dochucené výrobky tak i sacharidů. Obecně se však uvádí, že jedna porce tvarohu (přibližně 150g) obsahuje jen kolem 160kcal. Neobsahuje  transmastné kyseliny a výskyt nasycených tuků nepřekračuje 1g. Cholesterolu se v porci nalezne jenom kolem 9 mg.
Toto však není největší výhodou pro sportovce:  Každý, kdo posiluje svalstvo a má snahu zvýšit příjem bílkovin pro budování svalové hmoty, zná tento vhodný zdroj (pomalých) bílkovin (zdroj syrovátky a kaseinu). Tvaroh totiž určitě patří do skupiny s vysokou koncentrací využitelných bílkovin. V dávce 150g tvarohu je možné najít v závislosti od druhu tvarohu až 28g bílkovin.
Toto množství je možné považovat u některých jedinců za přibližně polovinu denní doporučené dávky. Tato doporučená dávka se samozřejmě liší v závislosti od hmotnosti člověka, objemu svalové hmoty a výkonu.
Bílkoviny jsou ve všeobecnosti hůře stravitelné. Tvaroh se vyznačuje lehkou stravitelností, co je jeho další plus.
Kromě bílkovin tvaroh obsahuje také prospěšné látky: a to vitamíny a minerály. Nejvíce zastoupeny jsou Vitaminy B6 a B12, lykopen, vitamíny A, C, D, E a K, tiamin, riboflavin, kyselina listová, niacin, a betakarotén. Z minerálů draslík, vápník, měď, zinek, hořčík, mangan, fosfor, fluorid a selen. Kromě toho obsahuje i značné množství omega 3 a 6 nenasycených mastných kyselin.
Na druhé straně mince je v tvarohu vyšší obsah sodíku, proto to ani s jeho konzumací není nutno přehánět.
Existuje nespočet způsobů jak vhodně zařadit tvaroh do jídelního lístku. Z tvarohu možno vyrábět slané pomazánky a krémy dle chuti, ovocné krémy a jiné pochutiny.  Samozřejmě ho můžeme konzumovat přímo a také použit jako pochutinu místo sýra. Další výhodou je možná tepelná úprava přičemž neztratí téměř nic ze své nutriční hodnoty.

Tak si nechte chutnat výživnou tvarohovou svačinku připravenou dle libosti a jenom na závěr uvádím příklad průměrné výživové hodnoty ve 100g nízkotučného tvarohu (výrobce Madeta):

• Energie: 290 kJ / 69 kcal
• Bílkoviny: 12,5 g
• Sacharidy: 3,5 g
• Tuky: 0,6 g
 

 

Fotogalerie:

Hodnocení článku:

Hlasujte jako ve škole: 1 2 3 4 5 , aktuálně 2.9

Komentáře

2.4.2016 05:41 - Petr píše
jednou jsem sežral 500g dommácího vysokotučného tvarohu a pak šel spát, za 4h jsem vstával a myslel jsem, že žlučník mi prochází žaludkem a pusou ven, jsem myslel že umřu :D nicméně musím podotkout, že mi fakt chutnal
25.4.2014 21:35 - Tommy píše
Na tvaroh nedám dopustit. Úplně v pohodě 500g měkkého polotučného tvarohu denně a je mi fajn. Navíc v porovnání např s masem levnější a rychle připraven ke konzumaci.
6.4.2014 16:13 - Kamca píše
Zhubněte i bez trápení! Stačí navštívit http://www.xjidelnicek.cz.
21.2.2014 23:37 - pizzaMAFFIA píše
Vepřová kýta má snad 20g bílkovin? Tvaroh se jí kvůli kaseinu, tak nesrovnávat s kýtou))) Co říkate na krev, ve 100g je zhruba 20g bílkovin, cena je 8 - 10 Kč za 1l.
2.9.2013 16:16 - Jirka píše
Martin: Ale nezapomeňte, že v té kýtě bude mnohem více tuku než ve tvarohu. A v Kauflandu navíc bude nejspíš z \"antibiotikového\" Polska a za tuhle cenu beztak pouze v akci.
19.8.2013 10:39 - Martin píše
Vepřová kýta z Kauflandu je za 99/kg při průměrném obsahu 25 g bílkoviny na 100g za 11 kč koupíte 27,5g bílkovin... a má to lépe vyvážený poměr aminokyselin, takže poměr cena výkon hodně podlobný, řekl bych
14.10.2012 19:21 - honza píše
jo jo , 30g bílkovin za 11 kč nám žádnej řezník nedá .
5.10.2010 17:02 - david píše
Děkuji za odpověd´
5.10.2010 08:43 - Janka píše
Tvaroh vzniká srážením mléčné bílkoviny kaseinu. S ohledem na svoji strukturu se kasein chová odlišně od trávení např. syrovátkových (Whey) proteinů. Ty jsou tráveny a tělem zužitkovány poměrně rychle, kasein je tráven podstatně pomaleji. Po spolknutí vytvoří v žaludku formu jakéhosi gelu. Tato schopnost vytvoření sraženiny z něj dělá velmi efektivní a pohotový zdroj aminokyselin zdroj výživy, neboť představuje vytrvalý zdroj aminokyselin proudících do krevního běhu a to po velmi dlouhou dobu 7 až 8 hodin. Jak už vyplývá z výše uvedeného, kasein je používán atlety, kulturisty a dalšími sportovci jako zdroj pomalu se trávícího proteinu. Pomalé uvolňování aminokyselin do krevního oběhu má anti-katabolický efekt pro tělo, dlouhotrvající pozitivní dusíkovou bilanci a znemožňuje poškození svalů. Z uvedeného důvodu jej sportovci obvykle konzumují před spaním, aby v co možná nejvyšší míře zabránili katabolismu. Co se týká dietního režimu, má tvaroh málo kalorií: Netučný tvaroh (tzv. zelený) má ve 100 gramech jen 290 kJ. Ale ani u ostatních druhů to není s jouly žádná katastrofa. Jemný polotučný (modrý) jich má ve 100 gramech 456, tvrdý (na strouhání) 538 a tučný (červený) 770. Tvaroh v „light“ podobě je téměř bez tuku, a přesto přináší do organismu pro zdraví důležité bílkoviny. Jinak ještě k problémům trávení: komplikace jsou u lidí alergických na laktózu, co je zas jiná kapitola.
4.10.2010 20:14 - david píše
Dobrý chtěl bych se zeptat.Ja jsem četl,že je tvaroh těžko stravitelný a že není vhodný do dietního jidelníčku.Mohl by mi někdo napsat prosím jak to je teda
27.7.2010 17:23 - Myname píše
Tady teda nejde nevytknout, že je tam velký omyl. Místo 150g tam má být 250g a ještě by bylo vhodné doplnit, že tvaroh je především ideálním "jídlem" před spaním díky kaseinatovým bílkovinám...
Váš komentář:
Jméno:
E-mail:
Opište kód 2796:
 

Vyhledávání

Poraďte se s odborníkem

Mgr. Janka Pálešová
mobil: 608 962 685
tel., fax: 585 155 061
e-mail: info@sportnutrition.cz
ICQ: 358 329 201
358329201

Facebook

Doporučujeme

Nejlépe hodnocené články

Anketa

Nahrávám anketu...

SPORTNUTRITION VÁVRA       A U solných mlýnů 2 - Lékárna, 783 71 Olomouc       T+F 585 155 061       M 608 962 685       E info@sportnutrition.cz
webdesign 123 DESIGN