Trénink nohou aneb proč cvičit nohy - Sport Nutrition Vávra

Kategorie článků

Nejsledovanější články

Online návštěvníků: 6

Trénink nohou aneb proč cvičit nohy

16.6.2009 14:29

     Když přijdete do „fitka“ a rozhlédněte se, co bude určitě obsazené? Lavička na benchpress určitě, také uvidíte nějakého borce, jak dává zabrat rukám. A teď se podívejte do části, kde se cvičí nohy. Kolik lidí uvidíte? Při troše štěstí jednoho až dva nebo také nikoho.

Setkal jsem se spoustou důvodů, proč lidé nemůžou cvičit nohy. Jeden z těch kuriózních byl, že dotyčný necvičí nohy kvůli tomu, aby zachoval V tvar trupu. O tom, že trénink nohou je potřebný, by Vám mohl vyprávět i jeden můj svěřenec:
     Je to už starší pán. Když jsme se poprvé viděli, doprovázel svoji dceru na trénink do „fitka“. Byl to její druhý nebo třetí trénink pod dohledem tamní trenérky a jeho napadlo, že by to také zkusil. Jeho rozhodnutí nás svedlo dohromady. Při úvodním pohovoru jsem se dověděl, že pán chce posílit jen horní část těla, nohy cvičit nepotřebuje. Hraje závodně basketbal a "nohy potřebuje jen na běhání po hřišti". Moc se mi jeho pojetí tréninku nelíbilo. Pokud vím, v basketu je potřeba také dobrý výskok a výbušnost. Nezbývalo jiné, než „politicky“ vysvětlit, že i trénink nohou alespoň zkusíme zařadit do jeho tréninku. Moc se mu to nelíbilo, ale nakonec souhlasil. Od té doby se celkem pravidelně setkáváme na jeho trénincích a uběhl už nějaký čas. Pán se naučil cvičit nohy - jasně trénink je individuálně přizpůsoben. Zlepšil výskok, koordinaci a celkově se dokonce na trénink nohou dívá jinak. S týmem ČR se zúčastnil mistrovství Evropy, které se konalo minulý rok. Odtud si odvezli stříbrnou medaili. Letos se připravujeme na mistrovství světa pořádané v Praze. A když jsme spolu konzultovali průběh přípravy, neopomněl připomenout, že na nohy se musíme zaměřit a nevynechat je. Jsou prý důležité. I na tomto příkladu můžete vidět, že trénink nohou prostě neobejdete. A cvičit je, není nuda - dají se cvičit v každém věku s přihlédnutím k momentálnímu zdravotnímu stavu a cílům (zmiňovaný pán reprezentuje ČR v kategorii masters).

Ano, trénink nohou je potřebný!!! - Nohy jsou základem pro držení těla a jsou využity prakticky při každém pohybu. Jestliže se chceš věnovat posilovacímu tréninku a změnit tak svůj vzhled a vylepšit funkčnost svalů. Mít slabé nohy znamená mimo asymetrie postavy i to, že nohy budou muset za určitou dobu nosit větší váhu, než obvykle – tím, že se přibírá jenom na horní polovině těla. Kolena a kyčle budou zbytečně zatěžovány. Když jsou i nohy silné a přiměřeně „osvalené“ v rovnováze se zbytkem těla, tak jsou svaly dolní poloviny těla určitými stabilizátory a drží klouby na správném místě, a tím se klouby tolik neničí, nárazy jsou víc tlumené.

 

    Jak tedy cvičit nohy? Cviků máme na výběr relativně mnoho. Ovšem jen jeden cvik můžeme nazvat králem. Tím cvikem jsou dřepy. Ano, jeden z nejvíce nenáviděných i oblíbených cviků. Pokud jsme začátečníci, nemá smysl tento cvik vynechávat. Začneme s malou zátěží. Nejdřív se soustředíme na 100% techniku - nespěchejte, ale prociťte svaly nohou i u prvních lehkých dřepů,  váhy přijdou později samy  Technika u tohoto cviku je velmi důležitá, ostatně stejně jako u všech cviků. Pokud se nedaří udržet rovnováhu, můžeme dřepy cvičit i na multipresu. Tyč umístěná ve vodících tyčích nám umožní soustředit se na techniku a na zapojení svalů.
     Dalším cvikem může být klidně legpress, nejlépe klasický, na který se dají nakládat kotouče. Na něm můžeme nohy už v relativním pohodlí (tím myslím vsedě) „dorazit“ anebo také jako změnu tréninku tento cvik zařadit jako první. Potom se můžeme přesunout třeba k předkopávání. U tohoto cviku nám jde o izolaci kvadricepsu. Nebo stejně dobře použít výpady s činkou nebo jednoručkami.
     A které cviky zařadit na procvičení hamstringů(zadní strany stehen)? Možností je opět několik. Například takové klasické zakopávání nebo mrtvý tah. Ať už s velkou činkou a nebo jednoručkami. Zbývají lýtka, která procvičíme různými variacemi výponů (vsedě, na multipressu nebo legpressu, popřípadě na stroji určeném přímo na výpony).
    Tak co, ještě stále myslíte, že trénink nohou je nuda? Ano, trénink nohou může i bolet. Ale pokud to nepřeženete s váhami a po tréninku věnujete potřebný čas na vyšlapání na kole a strečinku, uvidíte, že pokroky v rozvoji nohou se dostaví rychle.

 

Fotogalerie:

Hodnocení článku:

Hlasujte jako ve škole: 1 2 3 4 5 , aktuálně 2.8

Komentáře

K tomuto článku zatím není komentář
Váš komentář:
Jméno:
E-mail:
Opište kód 2796:
 

Vyhledávání

Poraďte se s odborníkem

Mgr. Janka Pálešová
mobil: 608 962 685
tel., fax: 585 155 061
e-mail: info@sportnutrition.cz
ICQ: 358 329 201
358329201

Facebook

Doporučujeme

Nejlépe hodnocené články

Anketa

Nahrávám anketu...

SPORTNUTRITION VÁVRA       A U solných mlýnů 2 - Lékárna, 783 71 Olomouc       T+F 585 155 061       M 608 962 685       E info@sportnutrition.cz
webdesign 123 DESIGN