Sacharidové nápoje – gainery - Sport Nutrition Vávra

Kategorie článků

Nejsledovanější články

Online návštěvníků: 1

Sacharidové nápoje – gainery

7.6.2009 10:50

Sacharidy (uhlovodany, uhlohydráty)hlavní zdroj energie pro tělo. Hodně se zdůrazňuje, jakou mají roli v procesu budování svalové hmoty, regenerace a ve výživě nejenom sportovců.

     Sacharidy do těla dostáváme různým způsobem – ať už ve stravě nebo jako doplněk výživy. Pokud se podíváme na sacharidy z pohledu trénujícího člověka, uvidíme zdroj energie pro tělesný výkon. Jako doplněk výživy mohou být sacharidy obsaženy ve formě různých energy gelů, tyčinek anebo jako sacharidové nápoje typu gainer.

     Co to je gainer? Jednoduše lze označit gainer jako sacharidový koncentrát obohacený o bílkoviny. Bílkoviny jsou zde z důvodu nezbytnosti bílkovin jako základního stavebního kamene pro svaly. K čemu nám takový nápoj slouží? Určitě víte, že svaly při tréninku vykonávají mnohdy těžkou práci a spotřebují nějakou energii, aby tuto práci zvládly. A protože trénink v posilovně je převážně tzv. anaerobní – bez dostatečného přísunu kyslíku, stěží jako zdroj energie slouží tuk. Tuky se totiž zpracovávají s kyslíkem. Takže pokud se podíváme na skladbu stravy, zůstávají nám už jen dvě složky a to sacharidy a bílkoviny. Obojí lze využít jako zdroj energie při anaerobním tréninku. Je zde další ale. Pokud jako zdroj energie tělo využívá na bílkoviny, šáhne tedy pak i na největší zásobou bílkovin v těle – a to jsou svaly. Pokud ale cvičíme, abychom si zpevnili postavu nebo nabrali nějaké svaly, nechceme o ně přece přijít. A proto jsou tu vhodným zdrojem sacharidy:  Dovedou svaly zásobit energií, v těle se rozkládají bez odpadních látek a tím tedy i svým způsobem chrání svalovou hmotu. Poměr uhlovodanů a bílkovin v  sacharidových doplňcích stravy (gainery), vhodných pro sportovce je stanoven tak, aby přinášel co možná nejefektivnější výsledky při nabírání váhy.

 

Sacharidové nápoje – gainery obsahují tyto základní složky:

Uhlovodanový komplex

Gainery obsahuje významné množství komplexu uhlovodanů (dextróza, maltodextrin a fruktóza) v každé porci, protože uhlovodany fungují jako palivo pro stahování svalových vláken. Tyto uhlovodany dodávají svalům energii, která je nezbytná při tvrdém tréninku, a pomáhají efektivnímu zotavení svalu pomocí glykogenu.

Bílkoviny a aminokyseliny

Tradičné gainery obsahují 8-30% bílkovin spolu s přidanými volnými aminokyselinami. Takže kromě všech cenných aminokyselin v syrovátkové nebo i jiného zdroje bílkovin se obohacují ještě např. o glutamin, BCAA.

Pokud svalům nedodáme také aminokyseliny po náročném tréninku, může to vést ke katabolismu svalů, kdy tělo metabolizuje vlastní svalovou bílkovinu, aby pokrylo potřebu nitrogenu. Tomu můžeme zabránit tak, že budeme užívat rychle se vstřebávající bílkoviny - které obsahují přípravky typu Gainer ihned po tréninku. Bílkovina, větvené aminokyseliny navíc a uhlovodany jsou ideálním zdrojem výživy při získávání svalové hmoty.

Sacharidové přípravky se dále obohacují i o Kreatin, který hraje hlavní roli při svalových kontrakcích.

Kreatine - podporuje růst buněk a zvyšování síly zároveň. Uhlovodany zvyšují hladinu inzulínu, což podporuje vstřebávání kreatinu, takže vaše svaly dostávají více kreatinu. Pohyb svalových vláken vedle sebe způsobují svalové kontrakce. Energie pro tento pohyb je z ATP (adenozin trifosfát), který ji uvolňuje z fosfátové vazby. Když se uvolní fosfátová vazba ATP, stane se z něj ADP (adenozin difosfát). Kreatin se opět přeměňuje na ATP!Kromě produkce energie vhání kreatin vodu do buněk a tím zvětšuje svalové buňky. To vede k celkovému růstu svalových vláken. Větší svalová vlákna znamenají vyšší výkon.

Abyste dosáhli maximálních výsledku při tréninku a minimalizovali čas na zotavení svalů, potřebujete uhlovodany a kreatin. Synergický efekt uhlovodanů a kreatinů na výkon svalů je velmi přínosný. Tato kombinace zlepšuje výkon svalů, jejich růst a zrychluje zotavování svalů.

 

     Proč je vhodné i před tréninkem dodávat do těla sacharidy v gainerech? Je to jednoduché. Při tréninku se tepny zásobující procvičované svaly krví rozšiřují, aby měly dostatečný průtok a tím umožnily dostatečné zásobování jak kyslíkem, tak všemi látkami. To platí ovšem také především po tréninku, kdy jsou energetické zásoby vyčerpány a tělo je hladové je doplnit.  Přijetí živin ze sacharidového nápoje ihned po tréninku je důležité pro následnou regeneraci a výstavbu svalové hmoty. Gainer- sacharidový nápoj je jako základ doporučován každému sportovci v počáteční fázi získávání aktivní svalové hmoty.

 

Širokou nabídku sacharidových doplňků - gainerů naleznete zde: http://www.sportnutrition.cz/rubriky/sportovni-vyziva/sacharidove-pripravky/gainery-20/

 

 

Fotogalerie:

Hodnocení článku:

Hlasujte jako ve škole: 1 2 3 4 5 , aktuálně 3

Komentáře

K tomuto článku zatím není komentář
Váš komentář:
Jméno:
E-mail:
Opište kód 2796:
 

Vyhledávání

Poraďte se s odborníkem

Mgr. Janka Pálešová
mobil: 608 962 685
tel., fax: 585 155 061
e-mail: info@sportnutrition.cz
ICQ: 358 329 201
358329201

Facebook

Doporučujeme

Nejlépe hodnocené články

Anketa

Nahrávám anketu...

SPORTNUTRITION VÁVRA       A U solných mlýnů 2 - Lékárna, 783 71 Olomouc       T+F 585 155 061       M 608 962 685       E info@sportnutrition.cz
webdesign 123 DESIGN