Prospěšné potraviny - VEJCE - Sport Nutrition Vávra

Kategorie článků

Nejsledovanější články

Online návštěvníků: 6

Prospěšné potraviny - VEJCE

4.1.2012 17:11

Co bylo dříve, vejce nebo slepice? Otázka provázející snad celou lidskou existenci. Nemám v úmyslu jí vyřešit, i když si myslím, že to byla slepice :-)
Pro nás zůstává faktem, že vejce je významnou potravinou a v našem kontextu potravinou velmi prospěšnou. Ale začněme od začátku, tedy od vejce.

Vejcem je nazýváno vajíčko hadů, plazů, ptáků a vejcorodých savců. Ve smyslu výživy člověka jsou významná pouze vejce ptačí, především drůbeží. Z veškeré drůbeže jsou to pak vejce slepičí.

Vejce patří mezi nejvýznamnější a nejkvalitnější zdroje bílkovin v lidské stravě. Obsahují kompletní spektrum aminokyselin v těch  nejideálnějších kvalitách, poměrech a míře stravitelnosti. V tomto ohledu předčí vejce všechny ostatní bílkovinné zdroje jako je maso savců nebo ryb a mléko.

Nejen bílkovin je však vejce plno. Jako zárodek nového života vejce obsahuje všechny důležité výživové složky potřebné pro vývoj a výživu nového organismu. To je další důvod, proč je konzumace vajec doporučována v rámci zdravého životního stylu. Jak již víme z dřívějších článků, přirozená kombinace potřebných živin je vždy mnohem výhodnější, než nejluxusnější doplňky stravy.

A teď pár čísel a faktů o vejcích

Vejce celé:


Žloutek:


Bílek:


Určité dogma, které panuje v myslích strávníků o vejcích se týká obsahu cholesterolu, jako jednoho z největších strašáků v souvislosti s kardiovaskulárními onemocněními (KVO). Nejnovější výzkumy a studie však tyto strachy postupně vyvracejí. Jednak se upouští od slepého omezování cholesterolu v rámci prevence KVO a druhak jsou zjišťovány jiné, mnohdy závažnější příčiny vzniku těchto onemocnění. Jedna z nejvýznamnějších je nadměrná konzumace nasycených tuků živočišného původu a nízká či téměř žádná konzumace zdraví prospěšných omega-3 nenasycených mastných tuků.

Na obhajobu vajec je potřeba říci, že sice cholesterol obsahují a to v množství poměrně významném, kromě něj však obsahují také již zmíněný lecitin, který je považován za jeden z nejúčinnějších bojovníků za cholesterolovou rovnováhu v lidském těle, a také další zdraví prospěšné omega-3 nenasycené mastné kyseliny, které mají vyloženě pozitivní vliv na lidské zdraví.
Obecná doporučení proto radí, že denní příjem jednoho, či dokonce dvou vajec v případě, že dodržujeme zásady zdravé životosprávy (dostatek přirozených potravin v přírodním stavu, množství tuků kolem 30 % denního energetického přijmu), by měl mít pro organismus více příznivých účinků, než těch negativních.

Pojďme se nyní podívat blíže na méně známé pozitivní účinky konzumace vajec


Obsah všech zmíněných látek ve vejcích je samozřejmě do jisté míry závislý na výživě a způsobu chovu slepic. Ačkoliv kupovaná vejce vypadají víceméně stejně, můžeme jejich původ odhalit podle kódů, kterými jsou označena.
Kupovaná vejce jsou označována písmeny A a B. Písmeno A je určeno pro maloobchodní prodej a písmenem B jsou označována vejce pro průmyslové zpracování.
Vejce A se pak dělí do několika skupin:


Na vejcích pak musí být uveden tzv. kód , který se skládá z několika čísel:

  1. 0 je vejce od slepic ekologicky chovaných.
  2. 1 jsou vejce od slepic ve volném výběhu
  3. 2 pak vejce od slepic chovaných v halách a nakonec
  4. 3 vejce od slepic chovaných v klecích


Výběr vejce z konkrétního chovu je už otázka preferencí každého jedince. Faktem zůstává, že cenové rozdíly jakýchkoliv vajec jiných, než „obyčejných“ jsou značné, bohužel.

Stravitelnost vajec a tedy i všech pozitivních látek v nich obsažených je ovlivňována délkou a způsobem tepelné úpravy. Obecně lze říci, že stravitelnost klesá s „tuhostí“ obsahu vajec. Proto jsou nejlépe stravitelná vejce spíše tekutá, vařená „naměkko“, nežli vejce „natvrdo“. Stravitelnost se snižuje také přípravou na rozpáleném tuku, čili smažením. Jistá míra tepelné úpravy je však potřebná z hlediska hygienického, proto je vhodné zvolit rozumný kompromis tepelné úpravy.

Vejce jsou důležitou surovinou i pro různá odvětví průmyslu. Mnohde by je člověk snad ani nehledal, ale vězte, že kromě přímého konzumu vajec jako potraviny se vejce (vaječná hmota, bílek, žloutek) využívají jako surovina v různých odvětvích potravinářského (pekařství, cukrářství, výroba trvanlivého pečiva, těstovin, masných výrobků aj.) i nepotravinářského průmyslu (farmaceutický, kožedělný, textilní, chemický, fotografický, sklářský aj.). Neméně významné je využití vajec v humánní i veterinární medicíně (výroba očkovacích látek, ředidlo semene při inseminaci apod.).

Jak vidíte, vejce, ačkoliv jedna z nejobyčejnějších věcí na světe, je poměrně zajímavý objekt a navíc tak typický, že se pro svůj charakteristický tvar stalo estetickým pojmem a symbolem.

Závěr? Ne vše, co se zdá být obyčejné, takové skutečně je. Zařazujte kvalitní čerstvá vejce do svého zdravého a pestrého jídelníčku a můžete si být jisti, že dobře činíte.



Informační zdroje:
www.wikipedia.cz
www.conovehonakopci.cz

 

Autor: Kristýna Lenomarová, DiS.

Fotogalerie:

Hodnocení článku:

Hlasujte jako ve škole: 1 2 3 4 5 , aktuálně 2.9

Komentáře

K tomuto článku zatím není komentář
Váš komentář:
Jméno:
E-mail:
Opište kód 2796:
 

Vyhledávání

Poraďte se s odborníkem

Mgr. Janka Pálešová
mobil: 608 962 685
tel., fax: 585 155 061
e-mail: info@sportnutrition.cz
ICQ: 358 329 201
358329201

Facebook

Doporučujeme

Nejlépe hodnocené články

Anketa

Nahrávám anketu...

SPORTNUTRITION VÁVRA       A U solných mlýnů 2 - Lékárna, 783 71 Olomouc       T+F 585 155 061       M 608 962 685       E info@sportnutrition.cz
webdesign 123 DESIGN