Prospěšné potraviny - OVES - Sport Nutrition Vávra

Kategorie článků

Nejsledovanější články

Online návštěvníků: 8

Prospěšné potraviny - OVES

30.11.2011 16:56

Řekli jsme si základní pravidla toho, jak by měl zdravý životní styl vypadat. Obecně jsme se seznámili s pravidly výživy tak, aby vše prospívalo zdraví, ale také štíhlé linii. Víme, že máme jíst často malé porce a kladli jsme důraz na kvalitu přijímané potravy.
Právě kvalitu a (ne)vhodnost některých potravin bych chtěla v této a následujících kapitolách rozebrat podrobněji. Začínáme s dlouhým seriálem o vhodných a nevhodných potravinách pro zdravý životní styl.

Víme, že člověk potřebuje ke svému životu energii, ale také určité množství makro a mikro živin. Abychom dostali správný výsledek této rovnice, je třeba umět vybírat vhodné potraviny.
Je totiž veliký rozdíl, když sice dodržíme energetický příjem v požadované hodnotě, ale nezajistíme kvalitní živiny. Jinak se bude tvářit, chovat a vypadat tělo po sáčku bonbonů a svatováclavské klobáse a jinak po zeleninovém salátu s lososem, i když energetická hodnota obou jídel bude stejná (samozřejmě, že úplně 100% stejná nebude, je to jen příklad ;-) ).

Není „pestrá“ jako „pestrá“

Často slýcháme doporučení jíst pestrou stravu. Skutečně naše super-, hyper- a gigamarkety nabízejí stále více sortimentu. A my se v něm ztrácíme.
Ale ono to není o tom jíst každý den v týdnu jinou uzeninu a zapíjet ji jiným druhem slazeného nápoje.
K udržení zdraví, dobré fyzické i psychické kondice a spokojenosti stačí překvapivě malý sortiment potravin. Musí být pečlivě vybrány, aby, ač v malém počtu, mohly naše tělo zásobit všemi požadovanými látkami v požadované kvalitě.

Specialisté na výživu dokonce sestavili seznam tak zvaných superpotravin. Pro jejich výčet stačí prsty dvou rukou. Jedná se o potraviny s mimořádně vysokým množstvím potřebných živin v nejčistších formách. Mnohdy se jedná o potraviny, jejichž živiny v žádné jiné potravině nenalezneme. Mezi takové potraviny patří například borůvky, brokolice, oves, losos, špenát, fazole....
V poslední době se navíc objevují doporučení ohledně velmi speciálních, až exoticky působících potravin rostlinného původu. Některé z nich mají spíše charakter doplňků stravy. Jedná se často o rostliny ze skupiny mořských či sladkovodních řas – chlorella, spirulina, mořské řasy; mladé výhonky obilí – pšenice, ječmen, vojtěška, netradiční ovoce – kustovnice čínská (známá jako goji), plody akai či třešinky acerola nebo například kakao. Společný jmenovatel těchto potravin je obrovská koncentrace živin v ideálních poměrech a formách.

Proč zrovna tyto potraviny? A jaké ještě? Pojďme si projít nabízená doporučení ohledně prospěšných potravin a povědět si důvody, proč některé potraviny, které se na první pohled mohou zdát neškodné, či dokonce zdravé, takové ve skutečnosti nejsou.

Oves a ovesné vločky
Jako jeden z několika zástupců rodiny obilovin je bez jakýchkoliv diskusí prospěšný od A do Z. Jen jednu malou vadu má a tou je lepek. Oves lepek obsahuje, i když ne v největším množství, a tak je bohužel tato úžasná plodina zapovězena lidem s nemocí celiakií.
Notoricky známé jsou především ovesné vločky. Vyrábí se z (částečně) oloupaných ovesných jader na mačkací stolici, kde se rozlisují naplocho. Jemnější vločky se před mačkáním půlí a instantní se vyrábí z ovesné mouky.
Mají vysoký obsah bílkovin, nenasycených mastných kyselin, slizových látek, vitamínů B1, B6 a E, železa a vápníku. Obsahují též fosfor a lecitin.
Nalezneme v nich průměrně 66,5% sacharidů, 14,4% bílkovin a 6,8% tuku. Právě kvůli vysokému obsahu tuku se nedají dlouho skladovat, aby nežlukly, takže pozor na kvalitu!
Ovesné vločky jsou lehce stravitelné a známé svým obsahem lehce rozpustné vlákniny, díky které navozují pocit sytosti na delší dobu a tlumí pocit hladu. Vláknina také reguluje cholesterol a glukózu v krvi. Hladina krevního cukru v organismu zůstává vyrovnaná a nedochází k vysokému vzestupu hladiny inzulínu. Mají nízký Glykemický index.
Ovesné vločky pomáhají snižovat krevní tlak, mají posilující účinky, blahodárně působí na nervovou soustavu a tlumí zvýšenou činnost štítné žlázy, má přímý vliv na trávení a chrání tak před onemocněním tlustého střeva, kardiovaskulárními nemocemi, ischemickou chorobou srdeční a také cukrovkou II. typu.
Ovesné vločky mají skvělou skladbu aminokyselin, nezbytných pro stavbu a výživu svalů - jsou výbornou složkou stravy pro sportovce, těžce pracující a vynechat by je neměli ani děti, dospívající a těhotné ženy.
Odvar z ovesných vloček se již v dávné minulosti podával nemocným a slabým či zraněným, aby se jim vrátila síla a zdraví. Je vhodný také pro malé děti v době, kdy ještě není vhodné podávat jim samotné vločky kvůli vysokému obsahu vlákniny.

Ovesné vločky jsou pro mnohé z nás součástí typické zdravé snídaně. Obilnou kaši snad ani není třeba zmiňovat. Způsoby přípravy jsou mnohé, na sladko, či slano, namáčené ve vodě, či mléce, s jogurtem, ovocem, rozinkami, medem, kokosem. Ovesné vločky jsou také velmi vhodné zahušťovadlo například do polévek, karbanátků a nahradí tak vhodnějším způsobem klasickou zásmažku nebo pšeničnou strouhanku. Je pravda, že samotné ovesné vločky nemusí každému vyloženě chutnat. Skvělé je ale jejich použití například do lívanců, palačinek či nejrůznějších sušenek.

Méně rozšířené – a je to škoda – je používání také samotného bezpluchého ovsa. Zrna ovsa bezpluchého můžete vařit v tlakovém (nebo pomalém) hrnci, umlít na čerstvou mouku a používat na přípravu nekvašených placek (smícháním s vodou a rychlým opečením z obou stran na pánvi s nepřilnavým povrchem). Uvařené zrno (do rozpuku) můžete konzumovat přímo či je využít k výrobě pomazánek, karbanátků apod.

Vše výše popsáno platí pro oves a vločky jako takové, ovšem pozor na rádoby zdravé a „fit“ ovesné instantní kaše, tyčinky a křupavé müsli směsi. Tyto výrobky jsou klasickým příkladem toho, že ačkoliv je použita vynikající vstupní surovina, konečný výsledek díky technologii zpracování a dalším přidaným komponentům, už do zdravého sortimentu nepatří. Pražené, křupavé müsli směsi a tyčinky jsou plné přidaného cukru, sirupů, medu kandovaného ovoce a podobně. Tím se nevhodně zvyšuje jejich energetická hodnota i glykemický index a začínají spadat spíše do kategorie sladkostí. O to více, je-li přidána navíc i (často nekvalitní) čokoláda a rádoby „jogurtové“ polevy. Toto už je pak na velmi pečlivé čtení etiket a nutričních hodnot a uvědomění. Za účelem pražení je přidán také rostlinný tuk, opět ne vždy kvalitní, který nejen zvyšuje energetickou hodnotu, ale pražení za vysokých teplot může změnit strukturu citlivých nenasycených mastných kyselin směrem od velmi vhodných k velmi nevhodným.
Doporučení proto opět zní – když müsli, pak nepražené, nepřislazené, s obsahem nesířeného sušeného ovoce, bez přidaných rostlinných tuků. Není problém si takové müsli vyrobit například i doma.


Nutriční hodnoty 100 g ovesných vloček (ovsa):

Energie: 1 485 kJ/354 kcal
Bílkoviny: 13 g
Sacharidy: 62,5 g
Tuky: 6,2 g
- z toho nasycené mastné kyseliny 1,2 g
Vláknina: 9 g
Sodík: 0,002 g
Thiamin: 0,76 mg (54,5 % DDD)
Fosfor: 523 mg (65,4% DDD)
Železo: 4,7 mg (33,7% DDD)

 

 

Autor: Kristýna Lenomarová, DiS.

Fotogalerie:

Hodnocení článku:

Hlasujte jako ve škole: 1 2 3 4 5 , aktuálně 2.8

Komentáře

K tomuto článku zatím není komentář
Váš komentář:
Jméno:
E-mail:
Opište kód 2796:
 

Vyhledávání

Poraďte se s odborníkem

Mgr. Janka Pálešová
mobil: 608 962 685
tel., fax: 585 155 061
e-mail: info@sportnutrition.cz
ICQ: 358 329 201
358329201

Facebook

Doporučujeme

Nejlépe hodnocené články

Anketa

Nahrávám anketu...

SPORTNUTRITION VÁVRA       A U solných mlýnů 2 - Lékárna, 783 71 Olomouc       T+F 585 155 061       M 608 962 685       E info@sportnutrition.cz
webdesign 123 DESIGN