Omega 3 mastné kyseliny - Sport Nutrition Vávra

Kategorie článků

Nejsledovanější články

Online návštěvníků: 7

Omega 3 mastné kyseliny

15.1.2010 09:54

V poslední době se často dočtete o propagaci doplňků výživy s obsahem OMEGA 3 mastných kyselin. Proč jsou tak prospěšné? Omega-3 tvoří důležitou složku buněčných membrán a jsou prekurzory mnoha dalších sloučenin v organismu, které se podílejí na regulaci tlaku krve, snižování rizika onemocnění srdce, mrtvice a posílení imunitních a mozkových funkcí. Dále chrání svaly před odbouráváním, posilují svalový růst, hojení kloubů i spalování tuků a na projevech zánětlivých procesů. Také vzrůstá zájem o poznání úlohy omega-3 mastných kyselin při prevenci cukrovky a některých typů rakoviny.
Lidské tělo je schopné si vytvořit všechny mastné kyseliny, které potřebuje s výjimkou dvou:

  1. linolenová kyselina (LA), což je omega-6 mastná kyselina
  2. alfa-linolová kyselina (ALA) - omega-3 mastná kyselina známá také jako CLA - konjugovaná kyselina linolová.

Tyto mastné kyseliny musí organismus získat z potravy, proto jsou označovány jako „esenciální mastné kyseliny“. Vzhledem k tomu, že konverze na omega-3 mastné kyseliny ikosapentaenovou (EPA) a dokosahexaenovou (DHA) je v těle omezena, doporučuje se do stravy zařadit i zdroje těchto omega-3 mastných kyselin. EPA a DHA se nacházejí v tučných rybách (např. losos, makrela, sleď) tzv. rybí tuk. Nejnovější výzkum provedený na fakultě lékařství Pittsburgh Medical Center tvrdí, že nenasycené mastné kyseliny z rybího tuku - eikosapentaenová - EPA a dokosahexaenová - DHA mohou pomáhat snižovat bolesti krku, krční páteře a zad a umožnit pacientům obejít se bez medikace.

Struktura omega-3 a omega-6 mastných kyselin
Přibližně 90 % tuků v potravě je ve formě triglyceridů tvořených mastnými kyselinami a glycerolem. Mastné kyseliny sestávají z řetězce atomů uhlíku s methylovou skupinou na jednom konci a kyselinovou skupinou na konci druhém. Každý uhlíkový atom v řetězci váže na sebe určitý počet atomů vodíku – přesný počet vodíkových atomů záleží na tom, zda se jedná o tuk nasycený nebo nenasycený. Nasycené mastné kyseliny obsahují maximálně možný počet vodíkových atomů, zatím co nenasycené mastné kyseliny postrádají některé vodíkové atomy, neboť jsou nahrazeny dvojnými vazbami mezi uhlíkovými atomy.
Jestliže v jedné molekule je jedna dvojná vazba, je tuk označován jako „mononenasycený“ v případě dvou a více dvojných vazeb pak „polynenasycený“. Mastné kyseliny omega-3 a omega-6 tvoří v obou případech polynenasycené tuky, rozdíl je v poloze prvé dvojné vazby. V omega-3 mastných kyselinách je prvá dvojná vazba na 3. atomu uhlíku, zatímco v omega-6 je na 6. atomu uhlíku, počítáno od methylového konce (označovaného jako omega).

Příjem Omega 3
Ve většině případů jsou příjmy polynenasycených tuků velmi nízké a zvýšení spotřeby potravin s vyšším obsahem omega-3 by bylo ve všech případech žádoucí a prospěšné. Bylo by možno toho dosáhnout například konzumací tučných ryb jedenkrát až dvakrát týdně a příležitostnou náhradou slunečnicového oleje olejem řepkovým. Rostlinný zdroj s vysokým obsahem Omega 3 mastných kyselin je lenové semínko, resp. Lněný olej.
Doplňky stravy s rybím tukem, Omega 3 nebo i CLA poskytují kulturistům nejen všeobecné zdravotní výhody, ale mohou také odstraňovat bolesti v kloubech a zároveň jejich užíváním můžete předcházet těmto bolestem. Doporučené dávkování Omega 3 by se mělo pohybovat v rozmezí 1-3 g rozdělených do 2 dávek se snídaní a večeří.

 


Zdroj: Evropská rada potravinářských informací

Fotogalerie:

Hodnocení článku:

Hlasujte jako ve škole: 1 2 3 4 5 , aktuálně 2.9

Komentáře

K tomuto článku zatím není komentář
Váš komentář:
Jméno:
E-mail:
Opište kód 2796:
 

Vyhledávání

Poraďte se s odborníkem

Mgr. Janka Pálešová
mobil: 608 962 685
tel., fax: 585 155 061
e-mail: info@sportnutrition.cz
ICQ: 358 329 201
358329201

Facebook

Doporučujeme

Nejlépe hodnocené články

Anketa

Nahrávám anketu...

SPORTNUTRITION VÁVRA       A U solných mlýnů 2 - Lékárna, 783 71 Olomouc       T+F 585 155 061       M 608 962 685       E info@sportnutrition.cz
webdesign 123 DESIGN