METABOLIKÉ TYPOLOGIE A VÝŽIVA - Sport Nutrition Vávra

Kategorie článků

Nejsledovanější články

Online návštěvníků: 5

METABOLIKÉ TYPOLOGIE A VÝŽIVA

26.4.2012 18:12

Všemi mými články se jako červená nit táhne myšlenka individuálního přístupu. To je moje veliká filozofie a nejen moje. Teorie individuality se v současné době objevuje v praxích mnoha, troufnu si říci těch kompetentnějších výživových a sportovních poradců. A to je dobře. Každému přeci musí být jasné, že jak jsme každý originál vzhledově, povahově, zájmově… prostě vším, kam se člověk podívá, s jídlem a sportem to musí být podobné.
Všichni jistě známe rozdělení lidí podle určitých typů. Například typologii temperamentů, vycházející z převahy určité tělesné tekutiny a podle ní pojmenované - sangvinik, cholerik, flegmatik, melancholik.
Stejně tak existují typy metabolické. Jedná se o odlišné požadavky na výživu, schopnosti trávit a využívat jednotlivé složky potravy a živiny, odlišné schopnosti využití energie, ukládání tuků, tvorby svalové hmoty. To má následně vliv na výběr ideálního druhu sportovní aktivity, způsobu odpočinku, relaxace a samozřejmě sestavování jídelníčku. Také se jedná o odlišné vnímání stresu a vyrovnávání se zátěžovými situacemi, odlišné fungování imunity a náchylnost k různým skupinám nemocí.

Aby to nebylo příliš jednoduché, i metabolických typologií je několik. Každá vychází z odlišné filozofie či popisu fyziologie člověka a přitom mají mnoho společných bodů. Ideální je propojit dvě či více typologií už i proto, že žádný jedinec nikdy nepatří výhradně do jediného typu (pokud ano, pak je něco špatně). Každý z nás je směsí znaků různých typů s tím, že znaky jednoho typu převažují.
Zařazení jedince k jednotlivým typům se kromě nejrůznějších měření či laboratorních vyšetření obvykle zjišťuje testy, anketními otázkami a výší získaného skóre. Na takový test zde není dost prostoru (jsou však velmi jednoduše dohledatelné v odborných publikacích či na internetu), proto si popíšeme jen základní body hlavních typologií.

Je libo protein či sacharid?

Jako nejjednodušší členění člověka jako strávníka se jeví rozlišení na typ proteinový a sacharidový. Jak označení napovídá, dotyčná složka by měla v potravě převažovat, protože konkrétní jedinec má pro její trávení lepší dispozice, živiny umí lépe využít a pro své fungování je potřebuje. 
To, zda jste ten či onen typ lze přibližně zjistit podle toho, kterým potravinám (zda sacharidovým či proteinovým) dáváte přednost v zátěžových situacích a za účelem uklidnění či uvedením se do stavu pohody. Také lze sledovat pocity po požití například většího množství libového (ideálně hovězího) masa konzumovaného bez přílohy a bez většího množství jakéhokoliv nápoje, respektive po požití vydatného sladkého jídla. Pokud se po jednom z těchto jídel budete cítit dobře, nebudete unavení, podráždění, budete bez zažívacích potíží, pocitu na zvracení a plní energie, jste patrně typ odpovídající danému jídlu.
Proteinové typy by obecně ze své stravy měly vynechat všechny typy sladkostí a většinu tradičních obilnin s výjimkou bezlepkových. Nevhodné je také mléko a mléčné výrobky s výjimkou občasné konzumace zakysaných. Uzeniny nejsou vhodné ani pro proteinové typy a základem by mělo být libové, čerstvé maso, ryby, vejce, celozrnné pečivo, rýže, proso, ovoce a zelenina.
Zda patříte k tomuto typu, může také napovědět stavba vašeho těla. Většinu proteinových typů tvoří logicky muži. To je dáno zastoupením pohlavních hormonů. U žen se jedná pravděpodobně o proteinový typ v případě, kdy dotyčná má spíše mužský typ postavy – úzké boky a sklony k mužskému typu obezity, tak zvanému „jablku“, kdy se tuk ukládá především v oblasti břicha a horní polovině těla.
Sacharidové typy jsou lidé akční, tvůrčí, neustále aktivní až hyperaktivní. V případě stresu potřebují sladkosti. Většinou netrpí nadváhou, a pokud ano, pak jsou to především ženy, které inklinují ke sladkostem ještě více. Ani lidé sacharidového typu by však neměli základ stravy stavět na obilninách a výrobcích z nich. Ideální je vysoký podíl zeleniny, ovoce a ořechů, a když obilniny, pak spíše bezlepkové. Občas možno konzumovat zakysaný mléčný produkt. Vhodnými zdroji bílkovin jsou luštěniny, případně vybrané sojové produkty, z masa pak drůbež, ryby či maso pštrosí.
Jak již bylo řečeno, jen málo z nás je typicky vyhraněných, takže i zde existuje tak zvaný typ smíšený. Zde není třeba žádný speciálních doporučení, ideální je následovat zásady zdravého životního stylu s přihlédnutím k individuálním preferencím ve sportovních a relaxačních aktivitách.

Indická ájúrvéda

Jedním z nejstarších léčebných systémů na světě, který mimo jiné oblasti obsahuje i výživu, je indická ájúrvéda (přeloženo jako „věda života“). Ájúrvéda klade velký důraz na prevenci a neustálou podporu zdraví za pomoci vyvážené stravy, pozitivního myšlení a životního stylu. Nerovnováha nebo vychýlení se z rovnováhy pak znamená nemoc či zdravotní komplikace. Při „léčbě“ je pak cílem znovunastolení rovnováhy a odbourání příčiny nemoci (nikoliv jejich příznaků, jako je tomu v moderní medicíně). Ájúrvéda rozlišuje tři základní principy, tak zvané „dóši“ - váta, pitta, kapha, které se nacházejí v lidském těle, ale i ve všech ostatních strukturách. Každý z nás je kombinací všech tří s převahou jednoho. K vyrovnání vlivu převažujícího faktoru se používají skupiny potravin, které vyhovují oběma zbylým, ale také cvičení a relaxace.

Váta je jemná energie spojená s pohybem. V případě rovnováhy podporuje kreativitu a flexibilitu. Při nerovnováze podněcuje strach a úzkost. Člověk typu „váta“ je lehký, slabý a štíhlý, činnosti provádí rychle, energie přichází v návalech, má lehký, přerušovaný spánek. Vše prožívá intenzivně, rychle chápe a učí se. Mívá sklony k depresím a obavám. Hlad pociťuje nepravidelně (i v noci), má kolísavé trávení, občas zácpu. Pokud převažuje váta, dochází k poruchám trávení, psychiky a k oběhovým onemocněním.
Převažuje-li váta, je třeba nastolit rovnováhu konzumací jídel vyhovujícím dvěma dalším typům:

Konkrétní doporučení: mléčné výrobky, cukr, rostlinné oleje, uvařené obilniny, bobulové ovoce krátce tepelně zpracované, tepelně zpracovaná zelenina, kmín, zázvor, skořice. Nevhodné jsou luštěniny a hovězí maso

Pitta je spojena s metabolismem. Člověk typu „pitta“ má střední robustní postavu. Nesnáší horko a přímé slunce. Je podnikavý, rád překonává překážky, má velmi dobrý intelekt. Ve stresu často ztrácí sebeovládání a je agresivní. Je silný, vytrvalý, srdečný, vtipný. Má rád pořádek a přesnost v denním režimu. Je často vůdčí osobností, ale i nemilosrdným kritikem. Má silné a velmi výkonné zažívání, často výrazný hlad a žízeň. Inklinuje ke smíšené stravě a nevyhýbá se masu. V případě rovnováhy pitta podporuje bystré myšlení a inteligenci, v opačném případě posiluje hněv, nenávist a žárlivost.
Převažuje-li pitta je třeba nastolit rovnováhu následujícím způsobem:

Konkrétní doporučení: sladké mléčné pokrmy, cukr (nikoliv melasa a med). Sladké ovoce, nevhodné jsou pálivé papriky, rajčata, mrkev, česnek, ředkvičky, špenát a hořčice. Vhodná zelenina je salát, těstoviny, luštěniny, olivový olej a obilniny s výjimkou kukuřice, prosa a rýže natural. Dočasně omezit hovězí, ryby, žloutek a majonézu.

Kapha je energie, která dodává formu tělesným strukturám. Člověk typu „kapha“ je spíše silné postavy, má značnou fyzickou sílu a je vytrvalý. Má stabilní energii, aktivita je pomalá a důsledná. Povahově je mírný, málokdy se zlobí. Má dobrou paměť, ale pomaleji chápe. Dobře spí a nepřipouští si problémy. Je citlivý, tolerantní, dokáže odpouštět. Nerad mění zvyky. Má tendence k přejídání a „utěšování“ v podobně jídla. Má sklony k nadváze, pomalé trávení, mohou být problémy se zácpou. V rovnovážném stavu vyjadřuje lásku, klid a odpuštění v opačném stavu připoutanost, krutost a lakotu.
Pro vyrovnání převahy kapha je třeba:


Krev není voda...

Dalším přístupem využívajícím typy je strava podle krevních skupin. Její odborná správnost bývá často napadána – například i zastánci paleodiety, nicméně jsou prokázány pozitivní účinky její aplikace a i někteří přední odborníci na výživu tuto teorii ve své praxi využívají.
Ve zkratce se jedná o filozofii, která respektuje vývojovou teorii lidstva. Lidé se přizpůsobovali novým prostředím a potravinám, které se jim stávaly dostupnými. Adaptovali se nejen zjevem, fyzickou kondicí, zvyky, ale také změnou vlastních genů, imunitního systému a mimo jiné i změnami krevních skupin. Příslušníci jednotlivých krevních skupin si s sebou nesou snášenlivost nebo nesnášenlivost na určité potraviny, se kterými přišli nebo nepřišli do styku v průběhu vývoje jejich krevní skupiny. Konzumace negativních druhů potravin může vyvolávat některá onemocnění, především autoimunitního charakteru a naopak jejich vyloučení tato onemocnění může eliminovat.

Dlouhý, široký a …

Jak již bylo zmíněno, některé indicie ohledně typu metabolického poskytne i tělesná stavba. I zde dělíme na určité typy – viz článek o posilování s ohledem na somatotyp.
Dělení podle somatotypů se vztahuje spíše k pohybovým schopnostem jedince, výkonnosti metabolismu a schopnostem nabírání svalové hmoty, respektive tuků. Stanovení konkrétního typu je poměrně složitý proces spočívající v měření deseti antropometrických parametrů (výška, váha, obvody bicepsu, lýtka, délky pažních a stehenních kostí a kožních řas na čtyřech místech těla). Naměřeným údajům se přiřazují body, ze kterých vznikne graf stanovující daný somatotyp. Velmi obecně lze charakterizovat tři základní somatotypy:
Endomorf má tendenci k nadváze, cukrovce a kardiovaskulárním chorobám. Převažují zakulacené tvary, měkké svalstvo, tendence k hromadění tuku. Velká hlava, krátké končetiny a trup, kůže je měkká. Má předpoklady pro dobré nabírání svalové hmoty, ale i tuku. Vhodné sporty jsou vzpírání, zápas a vodní sporty.
Mezomorf má typicky atletickou postavu, ideální pro nabírání svalové hmoty a tedy pro kulturistiku, sprinty, gymnastiku. Má středně rychlý energetický výdej. Jedná se o svalnatý typ se silnou kostrou, širokými rameny a úzkými boky.
Ektomorf má předpoklady pro vytrvalostní sporty, skok vysoký nebo basketbal. Typická je velmi štíhlá, vysoká postava, slabá kostra, málo vyvinuté svalstvo. Velmi rychlý energetický výdej a málo tukových buněk. Potřebuje dostatek odpočinku mezi tréninkem a stravu bohatou na kvalitní bílkoviny.

Ačkoliv uvedené typologie spolu zdánlivě tematicky nesouvisí, určitě není od věci si alespoň přibližně uvědomit tato fakta při hledání ideální sportovní aktivity a relaxace společně s výživou. Právě tak naše snažení nejen o hubnutí, ale i o celkové zdraví nebude kontraproduktivní a přinese nám kýžené výsledky.

 

Více informací, testy a tabulky k dispozici na:
www.ajurveda.cz
http://metabolicketypy.com/

 

Autorka článku:

Autor článku: Kristýna Lenomarová, Bc.

 

Fotogalerie:

Hodnocení článku:

Hlasujte jako ve škole: 1 2 3 4 5 , aktuálně 2.8

Komentáře

2.5.2012 08:21 - janka píše
Bohužel úplně tak to není: odpověď naleznete v článku http://www.sportnutrition2.cz/clanek/syrovatka:85/; syrovátka klasická obsahuje cca 20% bílkovin a docela dost laktózy, kdežto kvalitní proteinový CFM koncentrát vyrobený několikanásobnou filtrací syrovátky (whey)má obsah bílkovin cca 77% a pouze zbytky laktózy.
1.5.2012 10:26 - Věra píše
Dobrý den,
ráda bych věděla, jestli se dá proteinový nápoj nahradil klasickou sušenou syrovátkou z lékárny. Děkuji za odpověď.
Váš komentář:
Jméno:
E-mail:
Opište kód 2796:
 

Vyhledávání

Poraďte se s odborníkem

Mgr. Janka Pálešová
mobil: 608 962 685
tel., fax: 585 155 061
e-mail: info@sportnutrition.cz
ICQ: 358 329 201
358329201

Facebook

Doporučujeme

Nejlépe hodnocené články

Anketa

Nahrávám anketu...

SPORTNUTRITION VÁVRA       A U solných mlýnů 2 - Lékárna, 783 71 Olomouc       T+F 585 155 061       M 608 962 685       E info@sportnutrition.cz
webdesign 123 DESIGN