Aminokyseliny obecně - Sport Nutrition Vávra

Kategorie článků

Nejsledovanější články

Online návštěvníků: 5

Aminokyseliny obecně

7.6.2009 10:57

Aminokyseliny - určitě jste se s nimi setkali, ať už vědomě např. při jejich cíleném zakoupení nebo nevědomky při konzumaci běžného jídla. Podívejme se, jaké možnosti a využití nám nabízejí jako výživový doplněk.

Nejdříve stručně: Co to tedy jsou aminokyseliny?
Aminokyselinu jako látku samostatně se vyskytující v běžné stravě nenajdeme. Najdeme je jako součást bílkovin. Jako jejich zdroj nám tedy slouží potraviny s obsahem proteinů: převážně maso, ryby, vajíčka, mléčné produkty, luštěniny,…). Živočišné zdroje se „chlubí“ vyšším obsahem esenciálních aminokyselin. Ovšem je zde potřeba dávat pozor na příjem cholesterolu a tuků.
U rostlinných zdrojů je výhodou obsah užitečné vlákniny, za jejich částečnou nevýhodou ale můžeme považovat (mimo sóju a nově i amarant), že u nich v podstatě nenajdeme plnohodnotný obsah všech základních aminokyselin.
Základních aminokyselin v lidském těle je 20 (bývá uvedeno i 22). Rozdělit se dají na esenciální a neesenciální. Esenciální jsou ty, které si tělo nedokáže samo vytvořit (obsahují řetězce, které tělo nedokáže zpracovat). U esenciálních aminokyselin jsme tedy odkázáni na jejich příjem v potravě nebo na jejich suplementaci (cílené užívání prostřednictvím doplňků). Neesenciální aminokyseliny tělo vytvořit dokáže a tím i částečně pokrýt jejich potřebu pro organismus.

Takže teď už ve zkratce víme, co aminokyseliny jsou a kde je ve stravě najdeme. Proč tedy kupovat suplementy? Třeba i kvůli hlídání a doplňování aminokyselin, především u sportovců, kde jsou nároky na jejich příjem zvýšené v důsledku regenerace po tréninku, výstavby a ochrany svalových buněk ale i dalších důležitých procesů zatíženého organismu.
Navíc v případě suplementace je efekt mnohem rychlejší, než když by tělo mělo aminokyseliny tvořit třeba z masa, protože bílkovina musí projít před úplným rozštěpením mnoha složitými trávícími štěpnými procesy.
Aminokyseliny především chrání svalovou hmotu před devastací, napomáhají k rychlejší regeneraci (tím pádem také zabezpečují nárůst svalové hmoty). V neposlední řadě také podporují svalový výkon a imunitu.

A co de děje s aminokyselinami v těle při tréninku? Větvené aminokyseliny jsou využívány tělem také i jako zdroj energie (po vyčerpání jiných dostupných zdrojů). Dochází tedy ke katabolickému stavu organismu. To negativně ovlivňuje jak nárůst svalové hmoty, tak regeneraci. Pokud vhodně suplementujeme aminokyseliny, tak můžeme tyto jevy ovlivnit – v těle bude dostatek aminokyselin k dispozici pro tzv. pozitivní dusíkovou bilanci - optimálního stavu, kdy je vyšší tvorba bílkovin než jejich rozpad, a převažují tedy anabolické (výstavbové) procesy. Tato situace je známá především při nízkosacharidových dietách (např. sacharidové vlny) a při rýsování svalstva (kulturistická příprava). Konkrétně v těchto situacích spotřeba aminokyselin značně vrůstá, protože organismus je více využívá jako energetickou náhražku sacharidů. Zjednodušeně lze říci, že šetří glykogen ve svalech a tím i energii pro trénink. Aminokyseliny také snižují tvorbu kyseliny mléčné (laktátu) jako odpadního produktu anaerobního metabolismu.

A nakonec se dostáváme i k finanční stránce. Stejně jako u proteinových nápojů i tady je důležité alespoň trošku počítat, kolik bude potřeba dávkovat. Určitě jinou spotřebu bude mít dejme tomu 70 kg začátečník než třeba 90 kg cvičenec. Dávkování je nutno přizpůsobit individuálně dle denní potřeby bílkovin na kg hmotnosti sportovce, jeho cílům …

A jakou značku si vybrat? Záleží na ceně? Vždycky ne. I čeští výrobci mohou být (a jsou) dobří a kvalitní, hlavně podstatně levnější (protože nepřiplácíte přepravu přes moře :-) ).
Vždycky se vyplatí sledovat ve svém oblíbeném obchodě (ať už na internetu nebo kamenném) různé akce a výprodeje. Dají se ušetřit zajímavé částky nebo se dostat k vyzkoušení výrobků značek, jež neznáme. Sledujte pečlivě popis na etiketách, složení i obsah v 1 tabletě a aminokyselinové spektrum.

 

Širokou nabídku doplňků s obsahem aminokyselin naleznete zde: http://www.sportnutrition.cz/rubriky/sportovni-vyziva/aminokyseliny/

 

Fotogalerie:

Hodnocení článku:

Hlasujte jako ve škole: 1 2 3 4 5 , aktuálně 2.9

Komentáře

10.8.2012 08:54 - janka píše
Plnohodnotná a vyvážená racionální strava pro teenagera by měla být opravdu základem. Pokud je aktivní sportovec a jeho výdej je zvýšený lze doplnit kvalitním proteinovým nebo lépe proteinově- sacharidovým nápojem (bez kreatinu) = gainer, protože základní složky těchto přípravků tj. Sacharidy a bílkoviny se běžně vyskytují v běžné stravě, akorát v přípravcích jsou upraveny do koncentrované a lehce stravitelné formy, co je pro sportovce žádoucí, aby nezatížili trávení v době kolem tréninku a mohli tak podávat adekvátní výkony, ale nechyběla jim energie a živiny. Hodně zdaru a úspěchů.
9.8.2012 19:47 - Jirka píše
Dobry den chci se zeptat chci si koupit protein co obsahuje anabolicke aminokyseliny a kamarad mi rikal ze je to spatny brat kdyz mi je 15 ze se smi brat az od 18 tak by me zajimalo co mi poradite predem dekuji za odpoved.
9.8.2012 19:18 - Jirka píše
Dobry den chci se zeptat chci si koupit protein co obsahuje anabolicke aminokyseliny a kamarad mi rikal ze je to spatny brat kdyz mi je 15 ze se smi brat az od 18 tak by me zajimalo co mi poradite predem dekuji za odpoved.
22.6.2011 14:07 - janka píše
Ano, kombinace spalovače s obsahem L-carnitinu a aminokyselin (bílkovin) je vhodná. Aminokyseliny chrání svalovou hmotu a jsou základním kamenem pro regeneraci a výstavbu.
22.6.2011 09:35 - metro píše
Dobrý den, chtěl jsem se zeptat když chci zhubnout a chodím běhat a posilovat a objednal jsem si Carnitin a tento přípravek k tomu http://www.sportnutrition.cz/product/bcaa-extreme-pure-300-120cps-navic:1443/ zda-li je to vhodná kombinace. Děkuji za odpověď
Váš komentář:
Jméno:
E-mail:
Opište kód 2796:
 

Vyhledávání

Poraďte se s odborníkem

Mgr. Janka Pálešová
mobil: 608 962 685
tel., fax: 585 155 061
e-mail: info@sportnutrition.cz
ICQ: 358 329 201
358329201

Facebook

Doporučujeme

Nejlépe hodnocené články

Anketa

Nahrávám anketu...

SPORTNUTRITION VÁVRA       A U solných mlýnů 2 - Lékárna, 783 71 Olomouc       T+F 585 155 061       M 608 962 685       E info@sportnutrition.cz
webdesign 123 DESIGN