ALTERNATIVNÍ VÝŽIVOVÉ STYLY VI. - Makrobiotika - Sport Nutrition Vávra

Kategorie článků

Nejsledovanější články

Online návštěvníků: 6

ALTERNATIVNÍ VÝŽIVOVÉ STYLY VI. - Makrobiotika

19.4.2012 15:14

V kontrastu s vysokoproteinovými dietami, například paleolitickou stravou, stojí makrobiotika. Alternativní způsob stravování, ale spíše komplexní nábožensko-filozofický směr.
Ačkoliv se může zdát, že jde o stoleté umění o duši a tělu, není tomu tak. Avšak současná makrobiotika z prastarých principů vychází.
První novodobé zmínky o makrobiotické stravě pocházejí od Sagen Ishizuka (6.3. 1850-17.11. 1909), lékaře japonské císařské armády, který postupně nabyl přesvědčení, že tradiční medicína a s ní související úprava každodenní stravy jsou efektivnější než dosavadní západní zdravotní systém. Na dalším rozšíření hlavně do Evropy a USA se podílel japonský filosof George Ohsawa (1893-1966). Vycházel při tom z tradičního japonského životního stylu, orientálního léčitelství, taoistické filosofie a bohatě využil také vlastní fantazii.
Makrobiotika se rychle rozšířila v orientálních zemích a koncem 20. století expandovala do USA a Evropy. Byla provázena intenzivní propagandou, vydáváním literatury, zakládáním speciálních center. I v České republice se už v r. 1992 konal mezinárodní makrobiotický kongres. V současné době je makrobiotika na ústupu, je považována za jeden z extremnějších alternativních výživových směrů a čelí časté kritice oficiálních výživových autorit.

Autor novodobé teorie popisuje 10 stupňů makrobiotiky podle přísnosti dodržování navhovaných principů. Od naprosto extrémní jednostranné stravy, skládající se jen z obilí, až po volnější, pestřejší způsoby výživy. Věřil, že chybějící látky získá člověk transmutací povolených složek potravy.

Makrobiotika se prezentuje jako snaha o návrat k přirozenému způsobu života. Je charakterizována především rostlinnou stravou a minimálním obsahem živočišných potravin. Hlavní složkou potravy jsou obiloviny, některé druhy zeleniny, luštěniny, mořské řasy, semena, ořechy a ovoce. Jen v malém množství je povoleno maso ryb, mořských živočichů a drůbeže. Makrobiotika odmítá výsekové maso, které je dle Ohsawy jedovaté, ale i tuky, uzeniny, mléko. Z plodin se používají jen domácí druhy, potraviny ze zemí jiného původu jako (pro střední pásmo) brambory, rajská jablka, tropické ovoce se pokládají za nezdravé. Zakázán je také cukr, sůl, káva, čaj, alkohol. Stoupenci makrobiotiky odmítají i užívání léků a drog.
Její součástí jsou i jiné léčebné praktiky orientální zdravovědy.
Všechny tyto zásady jsou zdůvodňovány filosoficky, potraviny jsou hodnoceny podle obsahu dvojice jin - jang. Takovou výživou lze prý dosáhnout energetické rovnováhy a také vyhojit všechny choroby, včetně rakoviny.
Vzhledem k tomu, že síly jin a jang se mění podle ročních období, klimatu a denní doby, zároveň se musí měnit i strava. Například, na jaře a v létě by se mělo vařit rychle a jíst lehčí jídla než v zimním období. Kromě toho je makrobiotická strava uzpůsobena s ohledem na věk, pohlaví, úroveň aktivity a zdraví jednotlivce.

Složení makrobiotické stravy:


Základní potraviny v makrobiotice

Celá obilná zrna
- zrna obilovin musí zůstat celá a rovněž se konzumovat celá. Připravují se vařením v tlakovém hrnci nebo pečou v keramickém hrnci. Hlavními konzumovanými zrny jsou zrna pšenice, ječmene, neloupané rýže, pohanky, kukuřice, jáhel, ovsa, žita

Zelenina
- v makrobiotice tvoří spolu s obilninami základ stravy. Nejlepší je čerstvá, domácí. Měla by se používat zelenina sezónní, tudíž není vhodné používat zeleninu, která v našem pásmu v dané době běžně neroste. V zimě je tedy vhodné konzumovat tykev, zelí a kořenovou zeleninu. Zelenina se dále doporučuje konzumovat k rybám, protože napomáhá k trávení rybího masa. Mezi nevhodnou zeleninu se řadí špenát, rebarbora, chřest, mangold a rajčata. Obsahují velké množství šťavelanů, které bývají často alergeny.

Mořské řasy
- patří k důležité součásti makrobiotické stravy. Jsou cenným zdrojem velkého množství stopových prvků a minerálů, které jsou nezbytné k optimalizaci metabolických procesů v těle. Mořské řasy používané v makrobiotice: Agar-agar, Arame, Dulse, Hijiki, Irský mech, Kelp, Kombu, Nori, Wakame.

Luštěniny
- patří rovněž k základnímu kameni stravy makrobiotika, V současné době jsou luštěniny velmi opomíjeny, což je velká chyba. Luštěniny obsahují vysoce kvalitní bílkoviny rostlinného původu, jsou tudíž zdravější než masa. Navíc obsahují širokou škálu vitamínů a minerálů.

Sója a sojové výrobky
- patří rovněž k důležitým součástem makrobiotiky. Mezi její největší přednosti patří lehce stravitelné bílkoviny. Mezi nejčastěji používané sojové výrobky patří ty fermentované - tofu, tempech, miso a sojová omáčka Tamari.

Doplňkové potraviny v makrobiotice
Sůl - v makrobiotice se používá výhradně sůl mořská, která se získává odpařením mořské vody.
Sladidla – používají se pouze přírodní – ječmenný slad, amasake, jablečný sirup
Oleje – používají se jen nerafinované oleje, vyrobené pouhou extrakcí za studena. K pravidelnému používání se hodí zejména světlý a tmavý sezamový olej a kukuřičný olej za studena
Mezi další doplňkové potraviny a koření patří například zázvor, rýžový ocet, cibule, sojová omáčka, švestky umeboši, nori koření, sezamová sůl prášek z mořských řas, a další.

Potraviny by měly být konzumovány dle následujících pokynů:


Toť obecné zásady makrobiotického stravování. Jak je patrno, opět se nejedná pouze o stravu, ale komplexní přístup k životu vlastnímu, i všemu živému okolo. Vzhledem k tomu, že makrobiotika je spíše duševní či duchovní filozofie, těžko si při podobném způsobu stravování představit nějaké fitness aktivity. Zastánce makrobiotiky najdeme spíše při osamělé meditaci či při provozování východních cvičení.

Jak je možné makrobiotiku zhodnotit z hlediska současných výživových doporučení?
K zamyšlení je opět preference místně a časově příslušných potravin. Makrobiotika dbá na ekologii a přirozenost. Člověk by neměl pouze brát, ale myslet na to, že na světě není jen kvůli konzumaci a nasycení se. Pokora a respekt k životu, planetě a zdrojům je součástí celého myšlení což je přístup maximálně pozitivní a doporučeníhodný.
Opět se zde silně projevuje důraz na přirozenost potravin. Zapovězeny jsou chemicky upravené potraviny s nulovými hodnotami základních živin, vysokým cholesterolem, nasycenými tuky a nevhodnými sacharidy, jež naše tělo zatěžují. Tento postoj je také možné vřele doporučit každému a rozhodně je absolutně zdraví prospěšný.
Pozitivní je důraz kladený na příjem luštěnin, zeleniny a ovoce, což jsou potraviny, které v soudobém jídelníčku velmi často chybí.
Kritice se však nevyhne zásadní omezení celých potravinových skupin, které mohou způsobit závažné zdravotní problémy, zvláště v případech přísnějších úrovní makrobiotiky, například stagnaci tělesného růstu, zpomalený psychomotorický vývoj a choroby způsobené deficitem vápníku a vitaminů B12 a B2 . Rizikovými skupinami jsou těhotné ženy, kojenci a děti.
K diskusi je také poměrně zásadně odlišné procentuální zastoupení živin oproti aktuálním doporučením.

Závěrem lze tedy říci, že i makrobiotika nám může poskytnout prospěšnou inspiraci. Při aplikaci je však třeba postupovat velice promyšleně a opatrně a obsah živin a použitých potravin přizpůsobit tak, aby splňoval požadavky komplexní výživy s obsahem všech důležitých látek.

 

Autor článku: Kristýna Lenomarová, Bc.

 

 

Fotogalerie:

Hodnocení článku:

Hlasujte jako ve škole: 1 2 3 4 5 , aktuálně 2.8

Komentáře

19.5.2013 18:27 - aaaaa píše
Ano, souhlasím.
Váš komentář:
Jméno:
E-mail:
Opište kód 2796:
 

Vyhledávání

Poraďte se s odborníkem

Mgr. Janka Pálešová
mobil: 608 962 685
tel., fax: 585 155 061
e-mail: info@sportnutrition.cz
ICQ: 358 329 201
358329201

Facebook

Doporučujeme

Nejlépe hodnocené články

Anketa

Nahrávám anketu...

SPORTNUTRITION VÁVRA       A U solných mlýnů 2 - Lékárna, 783 71 Olomouc       T+F 585 155 061       M 608 962 685       E info@sportnutrition.cz
webdesign 123 DESIGN