ALTERNATIVNÍ VÝŽIVOVÉ STYLY V. – Paleo strava - Sport Nutrition Vávra

Kategorie článků

Nejsledovanější články

Online návštěvníků: 6

ALTERNATIVNÍ VÝŽIVOVÉ STYLY V. – Paleo strava

12.4.2012 14:44

V poslední době se o "Paleo stravě" hodně píše. Obvykle v tom duchu, že se jedná o nově objevený, vyvinutý výživový styl, či snad lépe řečeno, návrat ke kořenům prapůvodního bytí, tedy přesněji výživy.
Pravdou je, že tak zvaná paleolitická strava je popisována a praktikována již dobrých 25 let, nicméně v současné době vznikl jakýsi novodobý směr, který si získává mnoho nadšených nových stoupenců. Fakt, že je tento směr inspirován prapůvodní stravou lidí z paleolitu, zůstává. I když, ono je to zase trošku jinak.

Propagátoři paleolitické stravy argumentují tím, že naše současná strava obsahuje velké množství průmyslově zpracovaných potravin a není tudíž prospěšná našemu zdraví. Někteří zastánci této diety jdou dokonce ještě dál a tvrdí, že vysloveně škodí a je příčinou velké většiny civilizačních onemocnění. Paleolitickou dietu pak považují za návrat ke kořenům a jedinou vhodnou alternativu.
Celá dieta, slibující kromě zdraví i štíhlost, vychází z předpokladu, že zatímco se naše genetická výbava v posledních deseti tisících letech prakticky nezměnila, naše strava prošla zejména v posledních dvou stoletích velmi zásadní změnou. Autoři a propagátoři odkazují na stravu člověka lovce-sběrače a srovnávají ji se stravou moderního člověka. Je nutno podotknout, že v mnohém s nimi můžeme souhlasit.
Hlavní motto vychází z tvrzení, že „tělo paleolitického člověka přijímalo stravu zásadně čerstvou, plnou vitaminů a minerálních látek, bohatou na energii. Dnes všichni jíme průmyslově zpracované potraviny, jež naše tělo spíš zatěžují, než aby mu existenci usnadňovaly a dodávaly mu pro život důležitou, dobře využitelnou energii.“
S tímto nelze, než souhlasit. Míra konzumace průmyslově zpracovaných potravin je téměř astronomická a jakýkoliv návrat k čerstvosti představuje skutečné ozdravení.
Problém nastává u dalších doporučení ohledně skladby živin a jejich zdrojů. Paleo stravu je možno zařadit do skupiny tak zvaných vysokoproteinových diet, i když tento výraz není úplně přesný. Paleo strava „povoluje“ i sacharidy, jejich zdroji by však mělo být prakticky pouze ovoce. Mnohem vyšší důraz je kladen na bílkoviny a tuky. Dozvíme se například, že je možné konzumovat téměř neomezené množství masa bez ohledu na jeho tučnost. Stejný přístup je aplikován v případě jediných povolených mléčných výrobků, kterými jsou tučné tvrdé sýry – od 50 % tuku v sušině výše.
Tyto zdroje bílkovin jsou zároveň také stěžejními zdroji tuků. Jedná se tedy o nasycené živočišné tuky, které pak v celkovém jídelníčku tvoří absolutní většinu.
Kromě těchto potravin je pak jídelníček doplněn o ořechy, semena, vejce a zeleninu.
Celkový podíl bílkovin ve stravě pak bývá často vyšší než 35 %, u tuků se jedná o cca 40 % denního energetického příjmu. Navíc, poměr živočišných zdrojů převyšuje rostlinné více než dvojnásobně. Tato čísla jsou poměrně extrémní ve srovnání s aktuálními doporučeními odborníků na výživu. Bylo prokázáno, že takto velký obsah bílkovin, respektive tuků ve stravě může mít za následek některá vážná onemocnění, např. diabetes II. typu, přetěžování ledvin, srdečně-cévní onemocnění atd.
Věřím, že fanoušků vysokoproteinových diet je mnoho a i paleo strava jich má požehnaně. Velmi často se jedná o lidi, kteří mají k image původního pračlověka hodně daleko, například manageři, nebo studenti :-) Proč to zmiňuji? Popsali jsme výživová pravidla paleo stravy, ale nedílnou součástí tohoto stylu, která se už tak často nezmiňuje, je také velmi intenzivní tělesné cvičení, zmiňovaná je především kondiční metoda zvaná crossfit. Celý tento cvičební program pochází ze Spojených států, kde je využíván pro zvyšování kondice hasičů, policistů nebo armády, je určen pro širokou veřejnost bez ohledu na věk, pohlaví nebo kondici. Cílem zde totiž není nabírání svalové hmoty, ale spíše rozvoj kondice, obratnosti, rychlosti a celkové síly. Vyznavači paleo stravy jej považují za svou doménu. Tedy ti správní vyznavači. Je to logické. Pravěký člověk neseděl 12 hodin denně v kanceláři a denně vyvinul neuvěřitelné množství energie na obstarání zde zmiňované stravy. Pak si také mohl dovolit konzumovat tak veliké podíly bílkovin a tuků. Jednoduše tyto živiny potřeboval pro svou kondici, sílu… zkrátka k přežití.
Současný člověk, připustíme-li onu genetickou nepřizpůsobenost moderní stravě, ale velmi přizpůsobil svůj život a to především směrem k pohodlnosti a sedavému způsobu fungování. Zde je potřeba vidět rozdíl a nenásledovat slepě takováto trendová výživová doporučení. Další rozdíl mezi nově formovanou paleo stravou a stravou skutečně původního pračlověka je ten, že významný podíl v konzumovaných zdrojích bílkovin a tedy i tuků tvořily ryby a nikoliv převážně červené maso. Tuto podmínku splňuje také velmi málo současných paleo strávníků.
A na závěr ještě jedna poněkud skrytá a opomíjená zásada moderní paleo stravy, kterou tehdejší pračlověk (bohužel pro nás) řešit nemusel. Důraz je kladen na průmyslově nezpracované potraviny s ekologickým a čistým průkazem původu. Nová paleo strava vybízí ke konzumaci potravin vyrobených bez použití chemických aditiv, ale také například hnojiv a vyrobených postupy šetrnými jak k samotným potravinám, tak k okolnímu prostředí. Prakticky se jedná o produkty BIO kvality. To obnáší skutečně vysokou orientaci na trhu s potravinami, znalosti složení, pátrání po původu a především vyhledávání vhodných zdrojů, kterými ve většině případů nemohou být oblíbené super a hypermarkety. Ideální je nalézt vhodné lokální prodejce, soukromé zemědělce a chovatele a vybudovat si vlastní síť dodavatelů potravin… anebo si své potraviny vlastnoručně ulovit ;-).

Jako výživový poradce si nemohu odpustit závěrečné shrnutí. Paleo strava ve svém současném podání, aplikovaná na současného člověka je značně vzdálená aktuálním charakteristikám obecně zdravé stravy především z hlediska poměru živin a jejich zdrojů a je možné ji považovat za směr extrémní. V žádném případě nelze tento výživový směr doporučit každému, i když je samozřejmě soukromou záležitostí každého jedince, jak se bude stravovat. Pokud se vám vysokoproteinové stravování líbí, je třeba pamatovat na možná zdravotní rizika z něj vyplývající a přizpůsobit stravě také své fyzické fungování. A především, vnímat reakce těla, jako vždy, protože slepé následování čehokoliv co je momentálně v trendu bez ohledu na aktuální zdravotní stav, kondici, životní styl… je nesmysl.

 

Autor článku: Kristýna Lenomarová, Bc.

Fotogalerie:

Hodnocení článku:

Hlasujte jako ve škole: 1 2 3 4 5 , aktuálně 2.7

Komentáře

26.8.2015 22:22 - Martin píše
Zdravím Kristýno,
od napsání článku už uběhlo pár let a nevím, zda si za ním stále stojíte. Pokud ne, možná by stálo za to jej revidovat. Po jeho dočtení mám pocit, že jste se jako výživový poradce pustila do riskantních vod a já bych se Vám do rukou nesvěřil, protože ve stylu psaní článku postrádám soudnost a selský rozum. Obhajujete se, že varujete před špatnou prezentací a špatným pochopením tohoto stylu stravování, tím ale článek tento styl stravování pro neznalce celkem shazuje, protože špatnou prezentaci předkládáte jako fakta a ne jako špatnou prezentaci. Máte pravdu, kdo je pecivál, nemůže mít na stravu stejné nároky jako sportovec. To ale neznamená, že si nemůže tento styl stravování upravit podle toho, o co si jeho tělo řekne. Tato strava je dostatečně variabilní a přizpůsobitelná.
Množství snězených bílkovin jde ruku v ruce s množstvím energie, co do sebe člověk potřebuje dostat, protože ze zeleniny energii nevydolujete. Ale i kdyby vám pro sportujícího člověka 1,5 gramu bílkovin na 1 kg hmotnosti přišlo mnoho, což podle mého názoru ještě není katastrofa, v mém případě s hmotností 80 kg jde přibližne o 600 gramů potravin s obsahem bílkovin 20%, což se dá považovat za rozumný a nepodhodnocený průměr (ořechy, semínka, různé druhy masa, vejce...). Garantuji vám, že není vůbec jednoduché do sebe takové množství během 1 dne dostat s potřebnými pauzami na trávení, i kdybych se o to přímo snažil. Musel bych například vynechat zeleninu, což už ale neodpovídá ideám. Takže bych tento styl stravování rozhodně jako cíleně vysokoproteinový nenazýval.
A ještě jedna věc. Jak byste vůbec chtěla docílit 35 % podílu bílkovin v paleo stravě? I kdybyste jedla samé maso nebo ořechy, což je nesmysl, přes 30 % se nemáte jak dostat... :((
22.7.2013 20:49 - Kristýna Lenomarová, DiS píše
Dobrý den, pane Kroko

Možná jste ve článku přehlédl některé další aspekty, které zmiňuji a které mě vedou ke konstatování o vysokoproteinové stravě.
Neodsuzuji tento výživový směr obecně a už vůbec neodrazuji nikoho, aby "se sebou něco dělal". Jen varuji před nesprávnou aplikací různých filozofií v důsledku nedostatku informací.
Podrobnější odpověď naleznete v mailu.
S pozdravem
Kristýna Lenomarová
20.7.2013 08:37 - Jan Kroka píše
Ahoj tohle snad nejde ani komentovat!!!
Jmenuji se Jan Kroka, jsem nepriklonen k zadne diete, jsem os. Trener a maser, ale jak nekdo muze napsat tento clanek o nejake vysokoproteinove diete, kdyz ani nema poradne podklady.
( zdravy clovek by mel snist 1 az 1.2 g bilkoviny na kg a to bez ohledu na cvicici osobu),
Opradvu je skvele jak si na netu muze kazdy psat co ho namane a lide kteri se sebou chteji neco udelat se zaleknou, protoze nejaky chytrak napise neco o zdravotnim riziku!!!!!
Lidi! Zdrav. Riziko je u vseho kdyz to prezenete.
16.8.2012 10:37 - Kristýna Lenomarová, DiS píše
Milý Moffe,
přeji krásný den.
Naprosto s Vámi souhlasím ohledně fenoménu "cholesterol" a vším okolo. Rozhodně nejsem ani zastáncem produktů moderního zemědělství, jak se můžete dočíst v jiných článcích.
Chtěla jsem zde jen maličko "dloubnout" do špatně podané a pokroucené filozofie paleo stravy (nebo obecně alternativních výživových stylů), které se velmi rády objevují - nákup balené flákoty v supermarketu, bez ohledu na pozadí výroby potravin, které je (nejen) v paleo stravě zohledňováno, konzumace této flákoty (v uvozovkách) za volantem auta cestou do kanceláře před obrazovku počítače - rozumějte, absence celé další části této filozofie, tedy pohybové aktivity, přizpůsobení vlastní individualitě...atd. Při vyřazení některé skupiny potravin se rádo zapomíná na rozmanitost a vyváženost toho zbytku (v tomto případě například tuků).
A také jsem tím chtěla říci, že sice Homo Sapiens je tu sice 200 000 let, ale způsob jeho života tehdy a nyní se zásadně liší, s čímž jistě souhlasíte, a to je třeba brát v úvahu při formulaci vlastního výživového stylu.
15.8.2012 18:42 - Moff píše
Teda v dnesni dobe muze delat poradce fakt kazdy :-). Rika autorce neco pojem "Francouzsky paradox" - tolik k prokazanym nemocem. Jeste by to chtelo pridat pohadku o nebezpeci cholesterolu - na druhe strane mame totiz jine studie prokazujici neco jineho, ale jiste v tom nebude tech nekolik desitek miliard dolaru rocne za utracene leky proti mytickemu nebezpecnemu cholesterolu. Farmaceuticky svet v tuto chvili jasa :-).

No a nejlepsi je, ze autorka zna presne slozeni skladby masite stravy nekolik desitek tisic let zpet. Ryby, slecno (pani) Kristyno urcite nebyl hlavni prisun masa, jinak by clovek nezil kocovnym zivotem a necestoval za potravou (zveri), ze ano?

Jen Homo Sapiens tu je cca 200 000 let, na druhou stranu moderni zemedelstvi tu je jak dlouho?
3.8.2012 11:28 - Mgr. Janka Pálešová píše
Ano, to máte pravdu. Jinak článek spíše upozorňuje na dogmatické dodržování (např. vysokého příjmu bílkovin) a nenaslouchání tělu. Když si vše racionálně přispůsobíte své kondici a potřebám organismu, je to tá nejlepší cesta.
3.8.2012 10:41 - Honza píše
Nooooooooooooo :) ono to zase není tak úplně jak píšete. Především maso se jí POUZE libové, rozhodně nic tučného. Doporučuje se převážně krůta, ryby, králík a libové hovězí, kuře ne - je příliš anabolické. Mléčné produkty se nejí vůbec, ale když už to někdo nevydrží, tak si může \"ulítnout\" na sýru, mléku, kefíru a až v takovém případě se doporučuje plnotučná varianta. Další věcí je množství bílkovin, všude hlásané 2g na kg hmotnosti je nesmysl a cesta, jak zbytečně přetěžovat žaludek, ledviny a celý trávicí trakt. Důležitá je výkonost a ne se tahat s masou zbytečných svalů. K tomu stačí 0,8 - 1 g na kg hmotnosti.
Váš komentář:
Jméno:
E-mail:
Opište kód 2796:
 

Vyhledávání

Poraďte se s odborníkem

Mgr. Janka Pálešová
mobil: 608 962 685
tel., fax: 585 155 061
e-mail: info@sportnutrition.cz
ICQ: 358 329 201
358329201

Facebook

Doporučujeme

Nejlépe hodnocené články

Anketa

Nahrávám anketu...

SPORTNUTRITION VÁVRA       A U solných mlýnů 2 - Lékárna, 783 71 Olomouc       T+F 585 155 061       M 608 962 685       E info@sportnutrition.cz
webdesign 123 DESIGN