ALTERNATIVNÍ VÝŽIVOVÉ STYLY II. - Středomořská strava - Sport Nutrition Vávra

Kategorie článků

Nejsledovanější články

Online návštěvníků: 6

ALTERNATIVNÍ VÝŽIVOVÉ STYLY II. - Středomořská strava

15.3.2012 14:18

V minulém článku: "Alternativní výživové styly." jsme si naznačili, že nejen v hudbě či oblékání existují určitě směry, či styly. O stylech mluvíme také v případě výživy.
Jedním z nejméně kontroverzních způsobů stravování je tak zvaná středomořská strava. Dá se říci, že se shoduje s obecnými a nejznámějšími zásadami obvykle prezentovaného zdravého životního stylu. Jak již název napovídá, jedná se o stravovaní obvyklé ve státech ležících okolo Středozemního moře. Z toho logicky vyplývá i sortiment používaných surovin. Velký podíl v ní tvoří konzumace ryb, zeleniny, ovoce, ořechů a olivového oleje. Naopak téměř zde nenaleznete tučné červené maso, zasmažené a těžké smetanové pokrmy, nadbytek moučných příloh či složitě a náročně tepelně upravovaných potravin. Je charakteristická svou lehkostí, jednoduchostí přípravy, používáním přírodních, svěžích, čerstvých a vysoce kvalitních surovin s minimem umělých dochucovadel a náhražek..

Základní pravidlo středomořské stravy zní, že polovinu porce by měla tvořit zelenina, čtvrtinu složka bílkovinná a čtvrtinu příloha. Logika je jasná. Omezení příloh, dodání kvalitních bílkovin, dostatečného množství vlákniny a aktivních živých látek.

Dominantním tukem je zde kvalitní extra panenský olivový olej.
O prokazatelně pozitivních vlivech olivového oleje a rybího tuku jsme si již psali a zde se jen potvrzují. Středomořské národy mají nižší míru výskytu oběhových a nádorových onemocnění. Pokud se zde eliminují veškeré fast-foodové libůstky, které bohužel dorazily i do těchto svěžích a lehkostí oplývajících států, může se jednat o velmi zdravý způsob života.

Olivový olej je používán v hojném množství pro dochucení a doplnění bohatých zeleninových salátů, ale také pro veškerou tepelnou úpravu například masa. Masitá složka stravy je tvořena především rybami a drůbeží, červené maso se vyskytuje velmi zřídka. Pro dochucení slouží také čerstvé bylinky.

Není tajemstvím, že středomořské národy konzumují poměrně často také červené víno. Pozitivní účinky především antioxidantů v červeném víně obsažených jsou v současné době předmětem intenzivního zkoumání. Mnoho pozitivních vlivů především v oblasti kardiovaskulárních onemocnění již bylo potvrzeno. Můžeme se doslechnout doporučení o střídmé konzumaci kvalitního červeného vína pravidelně v množství asi jedné skleničky denně pro ženy a až dvou skleniček pro muže. Podmínkou samozřejmě je, že dotyčný člověk nemá žádná další onemocnění či zdravotní komplikace vylučující konzumaci alkoholu.

Díky kvalitním surovinám a přirozené úpravě potravin nemají lidé stravující se středomořským způsobem potřebu dohánět nedostatky ve stravování sladkostmi či slanými dobrůtkami, či tak zvanými „vycpávkami“. Sladké a tučné zákusky jsou konzumovány jen zřídka.

Obyvatelé středomoří mají však ještě i jakési skryté tajemství, které je nezbytnou součástí úspěchu. Tato vlastnost se dá naučit už složitěji, ale je velmi vhodné si z ní vzít inspiraci. Mám na mysli umění užívat si života a všeho, co život přináší. Umění odpočívat, relaxovat a nebrat věci příliš vážně. Vychutnávat si nejen dobré jídlo, ale také přítomnost dobrých přátel a zábavu. Když už požitky, tak intenzivní a bez výčitek avšak s veškerou zodpovědností.

Středomořské národy se vyznačují také velmi silným rodinným cítěním. Rodina je středobodem jejich světa. Jsou hrdí na svůj původ a rozsáhlé rodinné klany spolu fungují pomocí vzácného pouta. Všechny naplňuje láska a úcta ke svým blízkým. Láska a vřelost vztahů se pak promítá v celkovém životním postoji.

Středomořská strava je, dá se říci, prakticky bez veškerých negativ a není až tak složité si ji oblíbit a začít používat. Je však potřeba zásady výživy převzít kompletně a nikoliv tak, jak máme ve zvyku – prostě počesku. Často narazíme na rádoby středomořský pokrm, který sice obsahuje těstoviny či zeleninu, ale zároveň je utopen například v tučné smetanové omáčce, zasypán nevhodným sýrem či kvalitní maso je nahraženo obyčejnou uzeninou. Taková strava si přebírá z výborného příkladu jen tu horší část a samozřejmě není možné v tomto případě očekávat žádné pozitivní účinky.

Napadá mě jediné negativum ohledně plnění středomořské stravy. Vzhledem k tomu, že je kladen důraz na kvalitu a čerstvost surovin, může nastat malý problém například v zimním období, kdy je sortiment čerstvé zeleniny a ovoce v našich končinách trošku omezen. Ale myslím si, že s trochou snahy a mapováním nabídky je v silách každého si zajistit kvalitní a pestré suroviny téměř kdykoliv.
Cenoví oponenti mohou v tomto případě argumentovat finanční náročností středomořského jídelníčku, věřte však, že kvalitních surovin je vždy potřeba mnohem méně, aby bylo dosaženo požadovaného chuťového výsledku. V kombinaci se šetrným zpracováním je dosaženo maximální efektivity využití všech přirozených chuťových vlastností a není třeba mnohdy drahých dochucovadel.

Středomořská strava může skutečně vyhovovat prakticky každému. Takže neváhejte a nechte se inspirovat třeba následujícím receptem, který je velmi jednoduchý, rychlý, chutný a lehký....jedná se o klasickou předlohu českých těstovin se sýrem a kečupem, tentokrát podle originálního receptu.

Špagety pomodoro

Suroviny:


Postup:
Těstoviny uvaříme podle návodu „al dente“. Na pánvi rozehřejeme trochu olivového oleje lehce na něm orestujeme na plátky nakrájený česnek, aby se vůně česneku uvolnila do oleje. Poté je možné česnek vyjmout, ale můžeme ho i ponechat. Vložíme do oleje nakrájená rajčata (mohou být i předem spařená a oloupaná, není to však nutné), v případě cherry rajčátek vložíme celá, krátce orestujeme, osolíme, opepříme, podlijeme vývarem a asi 10 minut dusíme pod pokličkou. Poté rajčata lehce rozmačkáme vidličkou, vůbec nevadí, zůstanou-li větší kousky a zjemníme plátkem másla.
Uvařené těstoviny vsypeme do omáčky, promícháme a ihned servírujeme na talíř. Hotové ještě pokapeme olivovým olejem, posypeme strouhaným parmazánem a ozdobíme nasekanou čerstvou bazalkou.

Dobrou chuť!

 

Autor článku: Kristýna Lenomarová, DiS.

Fotogalerie:

Hodnocení článku:

Hlasujte jako ve škole: 1 2 3 4 5 , aktuálně 2.8

Komentáře

K tomuto článku zatím není komentář
Váš komentář:
Jméno:
E-mail:
Opište kód 2796:
 

Vyhledávání

Poraďte se s odborníkem

Mgr. Janka Pálešová
mobil: 608 962 685
tel., fax: 585 155 061
e-mail: info@sportnutrition.cz
ICQ: 358 329 201
358329201

Facebook

Doporučujeme

Nejlépe hodnocené články

Anketa

Nahrávám anketu...

SPORTNUTRITION VÁVRA       A U solných mlýnů 2 - Lékárna, 783 71 Olomouc       T+F 585 155 061       M 608 962 685       E info@sportnutrition.cz
webdesign 123 DESIGN