ALTERNATIVNÍ VÝŽIVOVÉ STYLY I. - Sport Nutrition Vávra

Kategorie článků

Nejsledovanější články

Online návštěvníků: 6

ALTERNATIVNÍ VÝŽIVOVÉ STYLY I.

7.3.2012 14:21

Doposud jsme se o výživě bavili ve smyslu tak zvané smíšené stravy. Snažili jsme si přiblížit stravu, která zahrnuje pokud možno to nejlepší z veškerého sortimentu potravin. Vyloučili jsme jen nevhodné druhy z dané potravinové skupiny, ale žádnou skupinu jsme zásadně neomezili.
Jistěže existují lidé, kteří z nejrůznějších důvodů některé potraviny nebo skupiny potravin odmítají konzumovat. Tyto důvody mohou být zdravotní (nejrůznější nesnášenlivosti či alergie), fakt, že potravina konkrétní osobě nechutná anebo to může být z etického přesvědčení.

Existuje ideální výživový styl?

Každý z nás se již určitě setkal s jedním, či více tak zvaných alternativních způsobů stravování.  Těmi nejznámějšími jsou patrně vegetariánství, veganství či dělená strava, možná, že znáte makrobiotiku, či některou z vysokoproteinových diet. Každý z těchto a dalších alternativních výživových stylů vylučuje některé skupiny potravin a naopak jiné preferuje. Činí tak z přesvědčení morálního či, zdravotního - tedy proto, že údajně zrovna tato cesta je nejlepší k dosažení a udržení zdraví a dobré fyzické kondice.

...vědci bádají...

Dokonce i početné vědecké týmy se různými výživovými styly zabývají a některé z nich se podle známých osobností výživového světa i jmenují.
Faktem zůstává, že stále nikdo neobjevil a definitivně nepotvrdil...a patrně ani nikdy neobjeví...způsob stravování, který by byl vhodný a zdravý pro všechny lidi naší planety. Každý z výživových stylů má své nepopiratelné výhody, ale mnohdy také nevýhody, které někdy bývají potvrzeny i oficiálními a seriozními studiemi, jindy jen určitou tradicí.
Nevýhody mohou spočívat často v (ne)dostupnosti doporučovaných potravin, kvalitě těch dostupných nebo také individualitě konkrétních strávníků, například z hlediska geografického, sociálního, ale také ekonomického. Toto je třeba si uvědomit a podle toho hodnotit ona tvrzení o tom, že právě ten a ten výživový styl je nejlepší.

Je třeba vybrat si to dobré z každého

Pokusme se v této a následujících kapitolách  stručně přiblížit nejznámější a také možná nejzajímavější alternativní výživové styly a uvést si jejich hlavní pozitivní a negativní vlivy na naše zdraví, linii, ale také jejich hlubší dopady, praktickou aplikaci atd. Neslibuji vám, že na konci této série kapitol získáte návod na to, jak se přesně stravovat, abyste dosáhli svého cíle, ale pokusím se z dotyčných výživových stylů „vyzobat“ právě ona pozitiva a upozornit na co si dát pozor.

Nejen extrémy, ale především filozofie

Proč ten úvod do nejistoty? Protože stejně jako každý z nás má jiný estetický vkus či chuťové preference, je třeba stejně individuálně přistupovat ke stravování. Naše těla fungují odlišně a není možné myslet si, že když něco funguje u kamaráda, bude stejně fungovat i u nás. Propagátoři nejrůznějších výživových směrů velmi často prezentují své zásady způsobem, který vyvolává dojem, že pouze tento jediný je správný. O to razantněji o co extrémnější daný styl je...zdá se mi. Já, abych nevyčnívala, si také dovolím zcela osobní přístup. Zdůrazňuji jej v článcích velmi často a myslím si, že opakování není nikdy dost.
Uvažujete-li o změně výživového stylu, velmi pečlivě zvažte předem, jaké reakce na tyto změny mohou nastat. Pokud o sobě víte, že ke svému životu nepotřebujete maso a naopak jste spíše typ sacharidový, pravděpodobně by nebylo rozumné začít s vysokoproteinovou dietou či momentálně velmi populární paleolitickou stravou. Naopak, pokud víte, že sacharidy vám příliš nesedí, jste vzhledem těla, metabolickým fungováním či povahou typ spíše proteinový, vegetariánství v jakékoliv formě nebude nic pro vás.

A na závěr ještě jedna připomínka, asi nejdůležitější. Ačkoliv se bavíme o stylech výživových, tedy ve smyslu stravování, všechny tyto styly jsou především filozofií, alespoň ty, které lze brát vážně a inspirovat se jimi. Způsob stravování bývá jen jednou jejich součástí. Výživa mívá složitější poslání, než jen zaplnění žaludku. Většinou má výběr doporučovaných potravin zásadní význam a důvody a každý, kdo chce nějaký výživový směr zastávat, by si měl předem zjistit, proč tomu tak je a jestli celková filozofie odpovídá jeho přesvědčení a možnostem.
Zvláštní důraz je potřeba klást u diet, které zásadně omezují některé skupiny potravin, například veganství. Nestačí jen bez rozmyslu vyloučit dané potraviny, aniž by za ně byla navržena adekvátní náhrada. Vždy je potřeba dbát na zastoupení všech důležitých živin v jídelníčku, vědět, kde se nachází jejich alternativní zdroje a tyto využívat! Jedině tímto způsobem je možné pak výživu i další aspekty aplikovat správně a tak, aby dohromady fungovaly a vzájemně se doplňovaly.
Kromě stravy se jedná o přístup k sobě samému a ke svému okolí, životnímu prostředí, ostatním živočichům a rostlinám, způsob myšlení, partnerské a jiné lidské vztahy a podobně.
Toto zdůrazňuji proto, že stejně jako cokoliv jiného, i výživa je součástí složitého komplexu a nikdy nemůže správně fungovat, pokud je vytržená z kontextu a aplikovaná izolovaně.

Příště začneme pěkně v klidu, teple a pohodě s tak zvanou středomořskou stravou – původě se tento styl jmenuje „středomořská dieta“, ale já se pokud možno slovu dieta vyhýbám, aby nedošlo k nedorozumění ;-)

 

Autor článku: Kristýna Lenomarová, DiS.

 

Fotogalerie:

Hodnocení článku:

Hlasujte jako ve škole: 1 2 3 4 5 , aktuálně 2.8

Komentáře

K tomuto článku zatím není komentář
Váš komentář:
Jméno:
E-mail:
Opište kód 2796:
 

Vyhledávání

Poraďte se s odborníkem

Mgr. Janka Pálešová
mobil: 608 962 685
tel., fax: 585 155 061
e-mail: info@sportnutrition.cz
ICQ: 358 329 201
358329201

Facebook

Doporučujeme

Nejlépe hodnocené články

Anketa

Nahrávám anketu...

SPORTNUTRITION VÁVRA       A U solných mlýnů 2 - Lékárna, 783 71 Olomouc       T+F 585 155 061       M 608 962 685       E info@sportnutrition.cz
webdesign 123 DESIGN